hansopje

‘Wat heb je een leuk hansopje aan.’

 ‘Hansópje? Hoezo hansopje? Dit is een JUMPSUIT.’

 ‘Nou ja, dat komt toch op hetzelfde neer? Een jumpsuit is immers ook een soort speelpakje?’ ‘Letterlijk betekent het zelfs ‘springpak’ toch?’

 ‘Ja en een jumpsuit met korte pijpen heet PLAYSUIT.’

 ‘Nou dan!  Gewoon een hansópje dus.’

 ‘Ja, maar een hansopje is toch zo’n hemdje met drukkertjes van onderen?’

 ‘Neee, dat is een ROMPERTJE.’

 ‘O ja haha, een rompertje. Dat snap ik. Maar hoe komen ze eigenlijk aan het woord: Hansópje? Daar snap ik he-le-maal niets van.’

 Tja euh…

 

Dit bericht werd geplaatst in conversaties. Bookmark de permalink .

13 reacties op hansopje

  1. karin zegt:

    Er was eens een meisje zij was óp Hansje. Vandaar dat ze haar nieuwe pakje Ophansje noemde. Later is het woord verbasterd in Hansopje.

  2. Thérèse zegt:

    Hoi Lien, please to meet you. Mijn kleindochter was ook eens heel verontwaardigd datik het over haar maillootje had. “Nee Oma, dat is mijn legging…”

  3. Billy zegt:

    vreemde lui zijn jullie…😛

  4. aargh zegt:

    He hoi Lien, ja ik had al op je andere link geklikt en dacht dat je er toch maar vanaf had gezien om opnieuw te beginnen. Maar verstandig, het kan nog wel even duren bij Weblog geloof ik.
    Hansopje dat is voor mij echt een Drs P / Annie Schmidt-woord voor pyjama, hoort eerder thuis in light verse dan in een kledingzaak. Ik heb het nog nooit iemand serieus horen gebruiken. Maar volgens mijn “de Vries” is het ook oorspronkelijk een carnavalspak voor een “Hansup” of in het Frans: Jean Potage.

  5. Ximaar zegt:

    Gewoon even opzoeken en dan lees je:

    hansop zn. (NN) ‘kindernachtpakje’
    Nnl. in de heele wereld gedost in den handsop der eerste eeuwen zit … aan de voeten der zotheid [1725; WNT], hansop “zynde een kleed, waarvan het wambuis, de broek en de koussen aan elkanderen vast zyn” [1765; WNT].
    Ontwikkeld uit de naam van een 17e-eeuwse komische toneelfiguur en een daarnaar vernoemd type pop [1639; Toll.], zoals blijkt uit Hanssops … Dans ‘hansopsdans’ [1658; WNT], hanssop ‘kinderpop’ [1701; Marin], hanssop ‘potsenmaker’ [1717; WNT], Hanssopskleêren [1709; WNT]. De naam voor de toneelfiguur is ontleend aan Duits Hans Supp, wat een leenvertaling is van Frans Jean Potage, eveneens een populaire toneelfiguur uit die tijd. Zie ook → hansworst.

    Lijkt mij dus een springpak.

  6. lien zegt:

    @aargh, Annie M.G had daar ooit een gedichtje over geschreven: Flopje en het hansopje.
    @ximaar, de oorsprong is wel duidelijk nu. Leuk om dat te ontdekken. Maar het blijft inderdaad gewoon een springpak🙂

  7. Ximaar zegt:

    Lees net dat jumpsuits oorspronkelijk eendelige pakken zijn voor parachutisten. Dat verklaart het spring-deel. Eerder dacht ik aan uiterst bewegelijke dreumi.

  8. Wondelgijn zegt:

    Ik wist het dus ook niet, maar het verhaaltje van Karin vond ik erg leuk…😉
    Enne… gevonden!!🙂 (wat een gedoe hè, bij web-log….??)

  9. Bertie zegt:

    Brei er lange pijpen aan en je bent Legging Lina:-)))
    Leuk dat je er weer bent!

  10. Thérèse zegt:

    Ik geloof dat in Erik of Het klein insectenboek van Bomans de hoofdfiguur ook steeds in zijn hansopje loopt tot verbazing van de insecten, omdat zijn ‘velletje’ veel te groot is .

  11. lien zegt:

    @Ximaar, aha!
    @Wondelgijn, leuk hè? Ja, wat een gedoe, maar dit was wel het zetje om iets nieuws te beginnen voor een heleboel webloggers.
    @Bertie, dat klinkt wel een stuk beter🙂
    @Thérèse, wat leuk dat je dat nog weet!

  12. Dwarsbongel zegt:

    …en hier kun je nog meer etymologische informatie vinden over hansop:
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hansop

  13. lien zegt:

    @Dwarsbongel, Leuk!! Wat worden we toch een hoop wijzer met z’n allen😉

Geef een reactie

