monoloog van een wachtende

‘Hoe lang zou het nog gaan duren?’ vroeg de man van onbestemde leeftijd naast me. We stonden te wachten op de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. ‘Volgens mij toch niet lang meer,’ vervolgde hij, ‘Want om half twee moet hij op de Dam zijn.’

‘Gelukkig schijnt het zonnetje en we hebben mooi zicht op de Nicolaaskerk. Daar kom ik één keer per jaar. Jahaaa één keer per jaar ben ik Christelijk, op tweede kerstdag is dat want dan krijgen we een gratis maaltijd. Dat soort dingen weet ik allemaal, daar heb ik geen Parool voor nodig. Ik houd zelf alles bij op een lijst. Jammer trouwens dat Harry Mulisch is overleden. Ik las het en ik dacht: dáár hoef ik nu ook niet meer naar toe, naar De Keyzer want hij gaf nog weleens een rondje weg…Een hele charmante man trouwens, Harry Mulisch. Een charmeur ook. Gék op de vrouwtjes. Net als die man van het Parool, die Holman weet u wel, en Pierre Vinken van Elsevier. Die is ook dood trouwens, die Vinken.’

‘Wel fijn dat ze al die veroordeelden nu inzetten om de stad schoon te vegen. Het is straks een rotzooitje maar morgen zie je er niks meer van. Ze lopen met bezems rond en van die papierprikkers, voor je het weet is alles opgeruimd. Dat was vroeger wel anders. Ja, toen hebben ze de Dam schoongeveegd, dat was in de Provotijd. En dat waren dan die Jantjes toch, die dat deden. Helemaal uit den Helder vandaan! Moet je nagaan: ze waren nog nooit in Amsterdam geweest en ze moesten de Dam schoonvegen! Goed dat ze daarna weer snel terug zijn gegaan naar hun eigen dorp. Amsterdam is ook net een groot dorp trouwens. Je komt steeds dezelfde mensen tegen. In de Kring op het Leidseplein en bij Arti et Amicitia op het Rokin, op het Amstelveld bij café Nel of bij Rooie Nelis in de Jordaan. Kent u Jos Brink? Ja? Nou daar gingen we altijd mee naar café Nel. Hij preekte in De Duif maar daar kwam je niet voor, je kwam voor de nazit weet u wel? Jos Brink leefde met Frank Sanders en na de zondagse preek in De Duif vertrokken zij met hun gevolg naar café Nel. Ja, daar was ik ook bij. Héél erg gezellig was dat altijd. Jámmer dat dit voorbij is.’

‘Kijk, ik vind die hoedjes van die vrouwelijke agenten zo charmant. Een mooi gezicht is dat. Zij daar heeft handschoenen aan, kijk eens aan, en een zweepje erbij! Nou, die is heel wat van plan. Al die sm kelders ook en die sm zolders… Ze zeggen dat daar allemaal directeuren komen hè, want die moeten in het dagelijkse leven altijd al de leiding hebben. Maar ik vind het een afwijking. Pedofilie is ook een afwijking. Homofilie niet, want dat kan je niet zeggen hè, in een stad als Amsterdam, DE homostad bij uitstek. Bent u weleens bij de Gay Pride geweest? Nee? O, dat is toch LEUK. Daar zie je toch een blote billen! Ze hupsen daar allemaal rond in een string. Maar er mag niet gepaard worden hoor, dat vind ik wel logisch want er staan ook kinderen naar te kijken. En die lesbiennes staan er altijd maar een beetje verloren tussen…’

‘Adèle Bloemendaal. Dat was ook een leuk mens! Je ziet haar niet meer, jammer hoor, maar zij sloeg de mannen gewoon op hun kont. En Jenny Arean, kent u haar? Ook een lieverd hoor. Ze was vroeger gewoon schoonmaakster voordat ze ontdekt werd. Johnny Kraaykamp en Rijk zijn ook allebei al dood. Twee van die rasechte Amsterdammers. Wat zegt u? Ja, Rijk kwam eigenlijk uit Utrecht maar hij is Amsterdammer gewórden. Hij hield ook van de vrouwtjes hoor, was wel getrouwd maar dat stelde niks voor. Ach hier nemen ze het niet zo nauw met de huwelijkse trouw. Iedereen gaat met elkaar van bil toch?’

‘Ha, hij komt eraan! Mooi dat ze hier de intocht op zondag houden hè? Al die Christelijke gemeentes ook met hun zondagsrust. Even wat pepernoten vangen!’

Dit bericht werd geplaatst in toevallige ontmoetingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op monoloog van een wachtende

  1. Thérèse zegt:

    Zo Lien, jij stond daar goed met zo’n onderhoudende prater naast je en nog wel in A’dam. Zo vliegt de tijd en voordat je het weet staat de Sint in eigen persoon al voor je neus. Mooie foto’s heb je gemaakt in al die drukte. Bij ons kwam hij ook toevallig vandaag aan en hier ook mooi weer.

    • lien zegt:

      En ik ging niet eens voor Sinterklaas naar Amsterdam🙂 Ik kwam er in de trein pas achter dat de intocht vandaag was want het was er superdruk. (zelfs op mijn eigen station kwam ik Sinterklaas tegen met z’n Pieten, rara hoe kwam ie zo snel in A’dam?)

  2. renesmurf zegt:

    Wat zijn er al veel mensen dood he, meer nog dan er nu leven! En die gaan ook allemaal dood.
    Alleen Sinterklaas niet.

  3. Jeetje Lien, dit blogsel is een waar Carmiggeltje! Prachtig verwoord! Een ervaring waar ik zelf een pareltje aan gehangen zou hebben…
    In onze gemeente kwam De Sint ook op zondag aan. Niks van gemerkt, want ook bij mij speelt dat niet meer zo. Vandaar dat ik gisteren in mijn buurgemeente gedurende een kwartier hopeloos vast kwam te staan met mijn auto: kwam precies op dat moment De Sint dáár aan!

  4. gerrit zegt:

    Dat je het allemaal onthouden hebt, die monoloog…:-)) Zo stuit je nog eens op onverwachte dingen. En prettig dat je dan altijd een fototoestel bij je hebt.

  5. Wieneke zegt:

    Geweldig logje, Lien. Ik was altijd verslingerd aan Carmiggelt maar jij kunt er ook wat van.
    Je hebt veel moeten onthouden, want ik neem aan dat je het opschrijfblokje niet kon hanteren :-)))

    • lien zegt:

      Nee, ik dacht wel: hoe onthoud ik dit allemaal? Thuis heb ik eerst aan mijn man verteld wat ik nog wist en vervolgens ben ik gaan typen. Ik heb lang nog niet alles opgeschreven, er schieten mij nu nóg dingen te binnen🙂

  6. Alice zegt:

    nóg meer dingen? hoe lang heb daar wel niet gestaan??

  7. Billy zegt:

    en heb je er zélf nog iets mogen aan toevoegen?
    😛

    • lien zegt:

      Ik heb geknikt, gehumd, gelachen en zelfs geschaterd. En heel af en toe iets ter verduidelijking gevraagd of toegevoegd. Maar ik noem het niet voor niets een monoloog🙂

  8. Karin zegt:

    Ik ga wel even kijken waar café Nel zit de volgende keer. Haha.

  9. mama zegt:

    Hier moet ik zelfs even op reageren.Dat je alles nog wist wat die man je vertelde..En ik belde je ook nog toevallig net toen je alles wou opschrijven dus haalde ik je uit je concentratie.
    Jou geheugen is nog harstikke goed !
    Wel leuk trouwens zo’n prater om de tijd te doden.

  10. Mrs. T. zegt:

    Wat een bijzondere ontmoeting!

  11. Bertie zegt:

    Enig om te lezen; zo wil ik ook wel op Sinterklaas wachten:-)

  12. Repel zegt:

    Hihi….schitterend! Ik heb ook wel eens van die “gesprekken”. Bij bushaltes en zo. Oh wat prachtig opgeschreven…

  13. Desire zegt:

    Heb jij weer, om naast zo’n spraakwaterval te staan haha! En ik vermoedt allemaal op z’n rasAmsterdams? Maar zo hoor je nog wel eens wat en wordt wachten toch nog leuk. Ook nog een paar pepernoten gevangen?😉

  14. HansDeZwans zegt:

    Ik heb dezelfde vraag als hierboven, veel pepernoten gegeten. Wij kennen dat trouwens niet hier in Belgenland.

    • lien zegt:

      Jazeker mensen,ik heb pepernoten gekregen. Niet gevangen maar ze werden mij aangereikt in een visnetje aan een lange stengel. Op die manier werden ook de kleintjes op de schouders van papa of mama voorzien.

  15. Leo's mening zegt:

    Geweldig!!! En achteraf vertelt hij tegen iemand anders dat hij ‘zo’n leuk wijf heeft ontmoet en daarmee een geweldig gesprek had’…..Heerliik!

Geef een reactie

