klusdrang

Terwijl EJ buiten lampjes heeft opgehangen en een kerstboom heeft gekocht, heb ik het in mijn hoofd gehaald een kast te gaan schilderen midden in de woonkamer, een antieke, geloogd grenen linnenkast die we al jaren hebben en die ik ooit eens in de whitewash heb gezet. O, wat ben ik daar nu blij mee want al die waslagen moesten er eerst af…

Gelukkig kwam buurman G. met een fantastische oplossing: een stoomapparaat. ‘Hiermee lossen die waslagen op als sneeuw voor de zon,’ verzekerde hij me, ‘Je moet níet gaan schuren want dan schuur je al die vettigheid maar ín het meubel.’                                          Zo gezegd, zo gedaan, woensdagavond ben ik begonnen met stomen met het apparaat van de buurman. Een oud laken had ik in stukken gescheurd om al die gesmolten was meteen mee weg te deppen en dat ging prima. Wat een uitvinding!

De volgende ochtend zag de kast er zó uit:

’s Avonds heb ik ‘m in de grondverf gezet. O ja, ik had hem eerst ook nog ontvet met st. Marc.

Vrijdagavond voor de eerste keer gelakt en gisteravond (zaterdag) voor de tweede keer. Grijs! Vanavond moeten de puntjes nog maar even op de i.

Wel donker is-ie geworden hoor! En de muur is ook al grijs. Hmmm, eigenlijk vond ik ‘m in de grondverf mooier…

De kerstboom staat intussen ook. In de serre. Opgetuigd en al.

Dit bericht werd geplaatst in in en rond het huis en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op klusdrang

  1. renesmurf zegt:

    Oke, stuur je kerstboomfoto maar op, ik ben benieuwd!

    Ja, die kast is heel erg mooi, en het went vast wel.
    En anders lak je hem weer in een andere kleur!
    Of je varieert wat, zoals de diepe delen grijs laten en de uitsteeksels donkerrood of zo.

  2. Wieneke zegt:

    Dat zal ik goed onthouden, die tip van buurman G. Mooi gedaan, Lien.

  3. Alice zegt:

    strak in de lak.
    En wie heeft de kerstboom opgetuigd, jij of EJ?
    Bij ons staat ‘ie ook (nog maar net).

  4. Bertie zegt:

    Mooi werk, als het meubel het waard is tenminste . Een kast als deze zag je vroeger in de ouderslaapkamers, variërend van glansbruin tot bijna rood. We konden er helemaal in. Als kind, bedoel ik:-)

  5. Veel werk, maar dan heb je ook wat! Mooi!
    Ik heb getracht gisterenavond de kerstboom op te zetten. Ik vind het al geen fijne klus, maar dit keer was het echt doffe ellende. Misschien voer voor een logje…

  6. Desire zegt:

    Goeie tip van de buurman! Mja, in de grondverf vindt ik de kast ook wel wat hebben … maar dat is persoonlijke smaak. Je kan hem altijd nog een andere kleur geven. Als je het weer eens in je hoofd haalt😉

  7. lien zegt:

    @René, die boom komt eraan. Inderdaad ik kan er zo weer overheen schilderen natuurlijk.
    @Wieneke, thanks!
    @Alice, ikke!
    @Bertie, een niet al te volumineuze volwassene past er in elkaar gedoken ook wel in als je de planken eruit haalt.
    @Libra, ach.. een kunstboom of een echte? Ik ben benieuwd naar je logje.
    @Desire, voorlopig ff niet. Straks ga ik er voor de laatste keer mee bezig. Dan kunnen we morgen alles weer op z’n plaats zetten :-p

  8. gerrit zegt:

    Eigenlijk vind ik het eindresultaat het mooist. (Dan is al het werk toch niet voor niets geweest….)

  9. Tina zegt:

    Wat een werk zeg, maar mooi is ie zeker geworden! En als je de kast te donker vindt, kun je er altijd een laagje dun wit overheen doen. Een soort van white wash… O nee, daar begonnen we mee😉

  10. Je kunt de muur ook wit schilderen dan komt ie vast mooi uit. :-)))

  11. Marjan zegt:

    Ik vind ‘em schitterend! Wij hebben ook nog zo’n soort kast staan en willen eigenlijk een nieuwe kopen. Maar als ik dit zie…..

  12. HansDeZwans zegt:

    Met dat stoomapparaat heb je het in no-time terug in de grondlaag staan.

  13. lien zegt:

    @ Aardig van je Gerrit!
    @Tina, en daar beginnen we maar niet meer aan..
    @karin, volgend jaar misschien..
    @Marjan, ik heb me er zelf nu ook wel mee verzoend, ben er echt wel blij mee nu🙂
    @HansDeZwans, daar is het nu te laat voor.

  14. renesmurf zegt:

    Hoi, ik kan niet je mail adres vinden.
    Graag zou ik je willen vragen het uploaden nog eens te proberen, maar mailen mag ook.
    Er was iets mis met dat uploadding, nu moet het goed zijn.

    Sorry voor het ongemak, en alvast bedankt.

  15. Thérèse zegt:

    Ik weet niet hoe donker het in het echt is, die muur en de kast samen. Ik vind het wel erg mooi. Er is al zo veel ouds wit geschilderd, dit is weer iets geheel anders. Ik denk dat hij zo wel blijft.

  16. Leo's mening zegt:

    Wij durven dat soort dingen nooit echt aan. Jij wel, en het resultaat is best mooi hoor. Zo zie je maar, met een beetje hulp van de buurman en een hoop doorzettingsvermogen kom je heel ver…

Geef een reactie

