Primark

Zaandam is mijn stad niet en zal het ook nooit worden. De autovrije ‘Gedempte Gracht’ waar ooit gezellige winkelpaviljoentjes stonden is al lange tijd een baggerbende. Ik weet niet hoelang die gracht gedempt is geweest, maar men heeft bedacht dat het leuker is om hem weer uit te gaan graven. Het winkelende publiek schuifelt daarom al maanden langs schuttingen die niet alleen de toekomstige gracht aan het zicht onttrekken maar ook de overkant. Fraai.

Rondom het station is de metamorfose zo goed als afgerond. Met een overdosis aan Zaans groen naar mijn mening maar toeristen schijnen het geweldig te vinden. Vooral dat geveltjeshotel doet het goed. Maar…behalve dat hotel heeft Zaandam er sinds een maand nog een publiekstrekker bij: De Primark.

Ik had bij de Primark in Londen ooit panty’s gekocht dus ik wist wat ik kon verwachten: heel veel (trendy) spullen voor heel weinig geld. Vorige maand was ik er al eventjes en heb ik er zes kussenhoesjes gekocht, volgens mij kostten ze 3 euro maar het kan ook 2 voor 3 euro zijn geweest (zo gek is dat niet daar). Kijk, hier heb je ze. Leuk hè? Met logeerpoes Bibi erop.

Vandaag was ik er opnieuw en ik heb mijn ogen uitgekeken. Het was er DRUK niet te geloven, heel veel mensen met stapels kleding in zo’n grote, doorzichtige tas die bij de ingangen klaarliggen (handig) en heel veel spullen, verdeeld over twee verdiepingen. Niet alleen kleding (voor mannen, vrouwen en kinderen) maar ook accessoires, tassen, huishoudtextiel, lingerie, make-up, van alles en nog wat. Ik zag dikke gewatteerde jassen van 7 euro, nep Uggs van 3 euro, vesten van 5 euro. Hoe kan dit allemaal? Vroeg ik me af. Zó goedkoop en dan ook nog veelal met korting tot wel 50%. De Livera en de Hünkemöller en de H&M en allerlei schoenenzaken zullen het wel merken. Of zou de Primark zo’n boost aan Zaandam geven dat ze er allemaal van meeprofiteren?

Gelukkig doen ze bij Primark volgens de website aan ethical trading (eerlijk handelen) en aan environmental sustainability (aan duurzaamheid en recycling) want je zou je bijna bezwaard gaan voelen. Natuurlijk kwam ik er ook niet met lege handen vandaan. Wat heb ik gekocht? 2 mutsjes (het wordt koud heb ik gehoord), 2 riemen, een Missoni achtig truitje, een vest, 2 eyeliner potloden en een glazen ring. Wat was ik kwijt? 27,50 euro.

Het lijkt wel reclame hè? Maar dat is het niet hoor, ik geef nu eenmaal graag tips. Zo moet u het maar zien.

‘Bij de Primark geweest?’ vroeg het meisje bij de Bruna met een blik op mijn grote, papieren tas. ‘Dat is wel duidelijk hè,’ grinnikte ik, ‘Je wordt daar ook zó in de verleiding gebracht… ‘Goedkoop is duurkoop, zegt mijn moeder altijd,’ wees ze me met een glimlach terecht.                                                                                                                                                      Tja, dat zullen we dan nog wel zien.

Dit bericht werd geplaatst in opmerkelijke zaken. Bookmark de permalink .

17 reacties op Primark

  1. Saskia zegt:

    Jammer dat een Primark bij ons niet in de buurt zit, zou er graag heen willen aangezien ik er nog nooit ben geweest.

  2. Desire zegt:

    Primark zegt me eigenlijk niets … ’t lijkt een beetje op de Action?

  3. Bertie zegt:

    Ja, ik dacht ook meteen aan Action. Bespottelijk goedkoop.
    Zaandam heb ik nooit als een stad gezien; het miste iets wat we in Amsterdam wèl vonden en volgens mij is het niet officeel een stad, maar een gemeente, ik weet dat niet zeker.
    Die grachtendemperij zal wel net zoiets zijn als riviertjes kanaliseren.
    Bochten eruit, dan moet ze weer meanderen zoals de oorspronkelijke loop was. Over 25 jaar beginnen ze opnieuw maar ja, zo houden we de sjeu erin zullen we maar denken.

  4. Wieneke zegt:

    Als jij er blij mee bent, Lien, dan ben ik ook blij🙂

  5. botervliegje zegt:

    ik had ook al begrepen dat Primark een hele leuke én goedkope winkel is. In onze gemeente staan genoeg winkelpanden leeg. Ze kunnen er wat mij betreft zo in :0)

  6. renesmurf zegt:

    Winkelen hou ik helemaal niet van.
    En verbouwingen in een stad, dat duurt altijd erg lang, maar daarna is het dan ook weer erg mooi.
    En de werkmensen kunnen dan weer ergens anders beginnen, zo houden ze werk.

  7. Tina zegt:

    Ik heb al veel over de Primark gehoord, maar ben er nog nooit geweest. Misschien dat ik er ook eens heenga. Ik moet daarvoor wel een stukje reizen, maar als ik het goed begrijp haal ik de reiskosten er gemakkelijk uit?

  8. Marjan zegt:

    Da’s toevallig. Gisteren vroeg Oudste aan mij of ik Primark ken. Ja dus. Veel voor weinig. Ze wil er ook naar toe, dus eens checken waar ze zitten.

  9. Billy zegt:

    lijkt me eerder iets voor vrouwlief dit…😉
    Maar voor zover ik weet is er hier geen Primark in de buurt, ik kende het zelfs niet!

    Groetjes!

  10. Daar moet ik ook eens naar toe. Ik neem een hele grote tas mee. Ha! Wij hebben ooit onderbroeken gekocht van Calvin Klain (nep)
    en die zitten manlief nog steeds prima. Dus goedkoop is ook wel eens goede koop.🙂

  11. Thérèse zegt:

    Ja, ik vind Zaanstad/Zaandam er ook zo’n beetje overal tussen zitten, maar ik word ook nieuwsgierig naar die Primark. Ik houd wel van winkelen. Prima, eens een tip, hoor!

  12. Leo zegt:

    Je zult het wellicht niet willen geloven, maar ook ik ken die zaak en kwam er onlangs een paar maal. In Aken zit er ook net een, maar dichterbij ons huis, in Hoofddorp, is er eentje te vinden. Het is er altijd druk, maar gezien het aanbod snap ik dat heel goed! Het centrum van Zaandam is niet echt een aanbeveling. Zeker niet nu er gegraven wordt….

  13. Een Walhalla voor de jeugd! Hele leuke dingen voor heel weinig. Toch komt mijn dochter er niet graag: het is er meestal loeidruk en vaak worden de kledingstukken e.d. gewoon uit je handen getrokken omdat iemand anders er een oogje op heeft. Kleine vechtpartijen zijn wel gesignaleerd. Soms moet je een uur in de rij voor de kassa staan. En nog meer van die ongemakken. Maar als je het er voor over hebt is het een paradijs!

Geef een reactie

