Rosa

Hij is maar 49 jaar geworden (8 april 1929 – 9 oktober 1978). Hij heeft een jaar langer geleefd dan Whitney Houston. Maar als hij was blijven leven was hij nu, even rekenen, 82 jaar. 

Dit nummer: Rosa heeft hij, behalve in het Frans, ook in het Vlaams gezongen zoals hij meerdere nummer in het Vlaams heeft gezongen (prachtig vertaald door Ernst van Altena). Alhoewel… Jacques Brel beschouwde het Vlaams niet als een taal: ‘Het Vlaams is geen taal, het is Nederlands, de taal die Nederlanders spreken. Wij spreken in Vlaanderen een soort sub- Nederlands.’ Vanwege zijn kritische, vaak spottende teksten over de Vlaamse Beweging was hij in Vlaanderen nogal omstreden.  Jacques Brel gaf zijn laatste optreden in 1967. Vervolgens speelde hij in een musical en in films. Nadat in 1974 longkanker bij hem werd geconstateerd vestigde hij zich met zijn vriendin Maddly Bamy op Hiva Oa dat deel uitmaakt van de Marquesaseilanden. Hij stierf in een ziekenhuis in Bobigny (vlak bij Parijs) aan een longembolie en werd op Hiva Oa begraven enkele voetstappen verwijderd van het graf van de schilder Paul Gauguin, die daar ook zijn  laatste levensjaren had doorgebracht.

Dit bericht werd geplaatst in muziek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Rosa

  1. Dorien zegt:

    Oh, heerlijk. Ik heb nog een antal LP’s met zijn chansons. Ik zal ze weer eens opzetten; het zijn echte sfeermakers!.

  2. renesmurf zegt:

    Hij had dus nog kunnen leven.
    Helaas is die er niet meer, maar hij heeft ons wel heel wat achtergelaten.
    Net als Ede Staal, en vele anderen.

  3. Billy zegt:

    Ik kan zijn muziek best smaken, Lien
    Mooi eerbetoon aan Brel!

  4. Alice zegt:

    ook zijn Vlaamse versie klinkt behoorlijk Frans :0)

  5. Bertie zegt:

    Hij was inderdaad controversieel.
    Ik had niet zoveel met hem; zijn manier van zingen lag me niet maar ik hoorde wel dat hij bijzondere teksten had
    Brussel, bijvoorbeeld.

  6. Dat smaakt mij ook wel.😉

  7. Jazeker. Ik was ineens in dat Museum. Voor ik er erg in had. Maar ik vond het wel heel leuk hoor.

  8. Wondelgijn zegt:

    Zo zwoel…. zo sexy…. zo zonde….

Geef een reactie

