Pittige Joost

‘O nee hè! Dit is niet waar! Ze hebben mijn Pittige Joost meegenomen!’ klonk het vanuit de keuken. ‘Dit is niet leuk meer.’ EJ was in de koelkast aan het rommelen. Hij verschoof allerlei bakjes en pakken en keek in groentenlades tegen beter weten in. ‘Pittige Joost?’ vroeg ik, ‘Wat is dát nu weer?’ Want dat het géén persoon was, werd mij door al dat gezoek op die plek wel duidelijk.

Pittige Joost blijkt he-le speciale, extra belegen boerenkaas te zijn, gekocht bij het kaasboertje op de markt waar EJ bijna iedere zaterdag komt. En waar hij, behalve ‘normale kaas’ ook allerlei stinkende soorten vandaan haalt, zachte brie met klinkende namen bijvoorbeeld, die van mij (in plastic verpakt, in een luchtdichte doos) in de koelkast in de garage moeten worden bewaard. Evengoed komt de lucht je tegemoet zodra je de deur opendoet maar vooruit, zolang die lucht in de garage blijft…

‘Eigen schuld, dikke bult,’ vond ik. Want omdat EJ zo graag kaas koopt, staat hij oogluikend toe dat de Zoon en de Dochters af en toe komen shoppen in onze voorraad. Wel zo makkelijk nietwaar? En het scheelt zo lekker in de portemonnee.

Maar nu waren ze toch écht te ver gegaan. ‘Ik had het nog wel speciaal vacuüm laten verpakken. En de naam stond erop geschreven. Dat ze het dan tóch nog meenemen!’ mopperde EJ. ‘Ze kopen hun eigen kaas voortaan maar!’

Maar gelukkig, het viel allemaal mee want ’s avonds ontdekte EJ zijn Pittige Joost in een verborgen hoekje. De verpakking was opengeknipt en weer zorgvuldig dichtgevouwen. De Dochters, die ’s middags waren geweest, hadden er waarschijnlijk even aan geroken en de kaas vervolgens te min bevonden. Opgelucht sneed EJ er een stukje af.

Ik heb er zelf zojuist een boterham mee belegd, hij smaakte goed. Uitstekend zelfs.        Maar om nu te zeggen dat ie pittig was… De kaasboer had een lachend gezichtje op de verpakking getekend, wat zou hij dáár nou mee bedoelen🙂

Dit bericht werd geplaatst in familie, lekker. Bookmark de permalink .

18 reacties op Pittige Joost

  1. HAHAHA! Die Pittige Joost lust ik vast ook wel. Zitten er trouwens pitjes in?
    Dit schrijf ik terwijl ik een hapje neem van mijn snelle Jelle.

    Ik zou wel een groot slot op de koelkast laten maken.

  2. mama zegt:

    Is deze extra belegen boerenkaas wel gezond voor EJ? Hij moet wel op z’n bloeddruk en cholesterol letten hoor! Dit is echt weer iets voor een moeder om dit te schrijven zullen jullie wel zeggen. Maar moeders zijn altijd bezorgd.

  3. Bertie zegt:

    Thuis winkelen, ik herken het🙂
    Het is zeker heel geurige kaas dat hij in de garage bewaard wordt; ik wed dat de verkoper de klanten geen stukje laat proeven. Ze zouden weglopen in plaats van kopen.

  4. Wieneke zegt:

    Zitten er pitjes in? Heftige sambal? Ontzettend hete pepers? Joost mag het weten zeker?

  5. Mrs. T. zegt:

    Hahaha, die reactie van mama!

  6. lien zegt:

    @Karin en @Wieneke, nee er zitten helemaal geen pitjes in. En ook geen peper of sambal. Tja Joost mag weten wie die kaas zo heeft genoemd🙂
    @Bertie, deze Pittige J stinkt niet eens.

  7. Alice zegt:

    heet de kaasboer soms Joost?
    Ik haal altijd kaas bij Koos….

  8. Thérèse zegt:

    Jij bent vast niet zo heel erg dl op die ‘stinkkazen’? Naar wat een schrik voor die arme E.J. dat zijn pittige Joost’ niet te vinden was. Bij ons gebeurde dat ‘ijskast jatten’ niet, omdat ze eindeloos thuis bleven wonen. Dat is nog veel gemakkelijker én goedkoper.

  9. renesmurf zegt:

    Of de kaasboer dat nou gedaan heeft, of de kaasdief, wat eigenlijk een lener is.
    Maar goed, ieder zo zijn smaak he, en extra lekker is dan ook altijd extra zonde.

  10. Leo's mening zegt:

    Vroeger, op de Dappermarkt, verkocht een specifieke kaasboer daar een soort ouide kaas die eigenlijk nauwelijks te snijden viel. Al snel ‘mijn’ kaas genaamd. Broodje, roomboter, en dan die kaas. Orgastisch genoegen voor de tong en smaakpapillen. Maar die kaasman is er niet meer. Net zo min als zijn Goudse collega in de Amsterdamse Van Woustraat, waar ik dat spul ook nog vrij lang kon vinden. 1,5 ons gesneden echt oude Hollandse kaas. Zo zalig. Maar nergens meer te vinden. Alles is tegenwoordig voorzien van e.o.a. merk. Waterlander, Amsterdammer, noem het maar op, maar wat ik zoek vind ik niet meer. Dus de zoektocht in de koelkast is voor mij vergeefs..

  11. Billy zegt:

    mmmmmm, daar zou ik ook wel pap van lusten!
    🙂

  12. Desire zegt:

    Pittige Joost, nog nooit van gehoord. Maar wat een stelletje kaaskoppen daar bij jou!

  13. lien zegt:

    @Alice, volgens mij heet ie Kees haha.
    @Leo, wat jammer. Toch eens in Zaandam kijken misschien.

  14. Wondelgijn zegt:

    De kaasboer heeft een oogje op iemand….😉 Op pittige Joost misschien! Hahaha

  15. gerrit zegt:

    Voor mij kan een kaas niet hard genoeg stinken. Als we in Frankrijk zijn, loop ik altijd te watertanden bij de kaasafdeling. Soms koop ik er één of twee. Die moeten dan ook op last van partner reukdicht opgeborgen worden.

  16. collistar zegt:

    Hahaha ik zie het helemaal voor me.

Geef een reactie

