roerig

Zoonlief is jarig vandaag! Hieperdepiep hoera! 24 jaar is hij geworden. Wat gaat de tijd toch snel…

Vanmorgen hadden we taart gehaald en vanavond hebben we gezellig gegeten met de hele bubs. Tja, 24 jaar geleden alweer kregen we een ZOON. Wat was ik verbaasd, ik was er vanuit gegaan dat ik alleen maar dochters zou kunnen krijgen, maar wat vond ik het leuk! En leuk vind ik het nog steeds, ook al is hij nu ruimschoots volwassen en woont hij al een paar jaar samen met zijn vriendin.

Met oudste was ik vanochtend eens een keer mee naar haar huisarts. Want ze blijft maar klachten houden, spierpijnen, spierkrampen en trillingen, veel ziek (keelontstekingen, opgezette amandelen, griep), stijfheid, opgezette gewrichten, opgezette lymfeklieren, concentratieverlies en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar vooral moe, moe, moe. En dit al anderhalf jaar…Haar bloed is onderzocht, van haar lever, hals en buik is een echo gemaakt maar er is niets verontrustends aangetroffen. Ze heeft gelukkig ook goede dagen tussendoor maar dan is ze helemaal hyper en wil ze alles inhalen wat ze al die tijd niet heeft kunnen doen. Moeilijk, ontmoedigend en zorgelijk vind ik het. Voor haar op de eerste plaats, maar ook voor ons want je wilt zo graag dat je kind happy is en lekker haar gang kan gaan en een toekomst op kan bouwen. Zelf wil ze ook zo veel maar ze is nu al blij met een ‘normale’ pijnvrije dag. Vandaag heeft de huisarts haar doorverwezen naar de revalidatiekliniek in het ziekenhuis met de diagnose fibromyalgie en ME/CVS. Eigenlijk zijn dit diagnoses die overblijven als al het andere is uitgesloten maar ons was intussen al duidelijk dat dit het zou moeten zijn want al haar klachten komen overeen met de symptomen die bij die ziektes worden omschreven. In de revalidatiekliniek zal ze worden begeleid om, binnen de mogelijkheden, een zo ‘normaal’ mogelijk leven te kunnen leiden. Ik hoop van harte dat dit haar gaat helpen.

Het was me een roerige maar toch ook heel gezellige dag.

Dit bericht werd geplaatst in familie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op roerig

  1. renesmurf zegt:

    Vooraleerst echter van harte gefeliciteerd, en dat het hem goed mag gaan!
    En ik hoop van harte dat oudste het allemaal aankan, en jij ook natuurlijk.
    Doorbijten en het beste er van maken, tja, en dat aankunnen.

  2. botervliegje zegt:

    gefeliciteerd met zoonlief natuurlijk maar oudste…. Geen medicijnen dus om het beter te maken alleen verlichting en er zo goed mogelijk mee leren leven. Tja ik weet eigenlijk niet goed wat ik daarop moet zeggen. Heel erg sneu zo’n mededeling. Sterkte.

  3. Wieneke zegt:

    Dat lijkt mij een fijne zoon toe. En die heb jij dus al 24 jaar?🙂
    Heel verdrietig als een jong mens al zulke grote gezondheidsproblemen heeft. Maar vanaf nu zal het zeker stukken beter gaan. Ik hoor hele goeie dingen over de behandelingen in deze revalidatieklinieken.

  4. aargh zegt:

    Van harte gefeliciteerd met die prachtige zoon. Wel een dubbel verhaal hier, die diagnose is niet niks. Ik hoop met jullie dat de begeleiding in de kliniek verlichting gaat brengen, sterkte voor haar.

  5. Ook vanuit Stockholm heel hartelijk gefeliciteerd!!!!!!!!!!
    En een knuffel voor Anneloes.

  6. Mrs. T. zegt:

    Gefeliciteerd met zoon lief. En pffft, wat ontzettend kl*te, dat van je dochter. Ik hoop dat ze haar weg weet te vinden hierin.

  7. DharSon zegt:

    Gefeliciteerd met je zoon en sterkte voor je dochter.
    Zoals iemand al schreef het is een dubbelbericht.

  8. Bertie zegt:

    Proficiat met de zoon!
    Maar wat jammer voor oudste. Het zijn ook nog eens ziektes die niet door iedereen ernstig genomen worden, heel kwalijk.
    Wens haar veel geduld, ze zal het nodig hebben.
    En beterschap natuurlijk.

    • lien zegt:

      Dat klopt, mensen denken vaak dat het wel meevalt want ze zien je natuurlijk alleen op de redelijk tot goede momenten. Niet als je als een dweil in je bed of op de bank ligt.

  9. Alsnog van harte gefeliciteerd met Zoonlief. Leuk, die foto’s zo, een soort “voor” en “na”🙂. Ik vind het een prachtige metamorfose!

    Maar wat een malheur voor je oudste. Al tijdens het lezen dacht ik aan fibromyalgie. Ik heb het nl. zelf ook, althans, die diagnose is gesteld. In combinatie met vroegtijdige artrose, helaas. En ja, het is lastig dat het aan de buitenkant niet te zien is, vooral niet op “slechte” dagen, omdat je je dan koest houdt. Maar misschien als troost: ik handhaaf mij heel best in het dagelijkse leven, en je weet onderhand wel dat het mijne vrij hectisch en druk is. Daar staat tegenover dat ik mijn rust neem op momenten die voor anderen wel eens vreemd overkomen. Maar als ik een slechte ochtend doorslaap ziet de buitenwereld niet dat ik op een goede avond tot 23.00 uur met de was bezig ben, of dat wanneer ik gehakt kneed mijn duimen “vast” slaan, zodat ik die met de andere hand moet terughalen, of dat ik wel de binnenkant van de douche kan schoonmaken maar de buitenkant pas de volgende dag, enzovoort.
    Aan pijn kun je ook “wennen”. Op een bepaald moment weet je niet beter. Maar ik voel met je mee, als moeder. Til er niet al te zwaar aan, als ze de juiste spirit bezit kan ze een geweldig leven leiden!

    Ik wens je alle goeds met AL je kinderen!

    • lien zegt:

      Thanks! Dit is fijn om te lezen. Wat die pijn betreft, ze weet al jaren niet beter vanwege haar rug en haar gewrichten. Maar die verlammende moeheid en die verminderde weerstand is alleen maar erger geworden. De juiste spirit heeft ze, dus ik ben er van overtuigd dat ze er mee zal leren om te gaan. Eigenlijk is ze al blij dat het een naam heeft…

  10. gerrit zegt:

    Je zou nog kunnen laten prikken op vitamine D. Als je vit D tekort hebt, gebeuren er ook gekke dingen.
    En ja, fibromyalgie. Een zgn uitsluitziekte. Ben je mooi klaar mee. De revalidatiekliniek zal handvaten aanreiken om hiermee om te gaan. Wens haar sterkte.
    En alsnog gefeliciteerd met je zoon.

  11. Billy zegt:

    een beetje laat, maar ook ik wil hem alsnog feliciteren met die mooie verjaardag, Lien. Is een knappe kerel hoor (en dito vriendin…😉 )
    Wel heel vervelend wat je oudste voor heeft. Eén van mijn oudste (in jaren volger, niet in ouderdom) logvriendinnen heeft ook fibromyalgie. Maar zij leidt een gelukkig leven hoor. Wanhopen hoeft dus niet…

    Groetjes!

  12. Jolanda zegt:

    Wat een knapperd die grote zoon van je! Van harte… En tegelijkertijd moest ik ook wel even nadenken hoe te reageren op het nieuws over je dochter. Ik heb me nooit beseft dat zulke jonge mensen ook al met dit soor diagnoses te kampen hebben. Hoop dat ze de balans gaat vinden…

  13. Wondelgijn zegt:

    Gefeliciteerd met de grote zoon! Nog heel veel mooie jaren voor hem, zijn vriendin en jullie natuurlijk! En dan, tjee… die diagnose is niet mis, zeg, van je dochter… Ik dacht eerst bij de omschrijving: ziekte van Pfeiffer misschien? Maar dat is maar een slap aftreksel van de diagnose ME. Heel veel beterschap voor haar!!!

  14. Desire zegt:

    Natuurlijk weer te laat, maar alsnog gefeliciteerd met zoonlief! Hij en vriendin zijn een mooi stel samen🙂
    En uiteraard erg vervelend voor dochterlief, deze diagnose. Aan de andere kant zullen jullie opgelucht zijn nu ze weten wat er aan scheelt. En gelukkig zijn er ook positieve berichten over de behandeling van deze aandoening. Hopelijk lukt het ook jouw dochter om optimistisch te blijven en om op een juiste manier met dit syndroom om te gaan. In ieder geval sterkte met de strijd.

Geef een reactie

