Stadsarchief Amsterdam

Het Stadsarchief Amsterdam is gehuisvest in het immense gebouw: De Bazel, het voormalige hoofdkantoor van de Nederlandsche Handelsmaatschappij, aan de Vijzelstraat. Van buiten maakt het gebouw een strenge, kolossale indruk maar van binnen ziet het er verrassend vrolijk uit met mozaïekvloeren en Art Deco schilderingen op muren en plafonds. Marjon en ik kwamen voor de tentoonstelling Isaac Israels in Amsterdam, een heel leuke tentoonstelling (4 euro met een museumkaart), maar er is nog veel meer te zien daar binnen (en dat is allemaal gratis toegankelijk).

Je kunt de schatkamer in met zijn dikke kluisdeuren waar vitrines zijn ingericht rondom bekende Amsterdammers.

En er is een filmzaal waar doorlopend filmpjes worden vertoond, uit de periode 1900-1920 maar ook van de inhuldiging van Wilhelmina in 1898. Heel bijzonder om al die oude en duidelijke beelden van Amsterdam en allerlei mensen en gebeurtenissen te zien in die pikdonkere zaal waar we maar met z’n tweeën zaten.

Vergeleken met de bekende musea en de Hermitage bijvoorbeeld, waar we een paar weken geleden waren, is het in het Stadsarchief aangenaam rustig. En weldadig koel met die hoge temperaturen buiten. Na verloop van tijd werd het eerlijk gezegd wel een beetje té koel in die schatkamer, dus daarna voelde de warmte buiten weer weldadig aan en lokten de terrasjes op het Rembrandtplein🙂

Dit bericht werd geplaatst in kunst/cultuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Stadsarchief Amsterdam

  1. RenéSmurf zegt:

    goh, meestal vind ik het in de museums te druk en te warm. Is dat daar dan even een meevaller, ik zal er wellicht ook eens een kijkje nemen.

  2. Regina zegt:

    Klinkt toch wel heerlijk, die rust en koelte. En het lijkt me een interessant museum. Wie weet ga ik er ook een keer heen.

  3. Leo's mening zegt:

    Goede tip. we waren al wat langer van plan dit gebouw te bezoeken, deze expositie is een prima aanleiding. En die koelte nemen we dan maar op de koop toe….

  4. Bertie zegt:

    Dit lijkt me een bezoek waard; ik wist niet dat er zoveel te zien was. Ik ben er nooit geweest maar als ik dichterbij woonde zou ik er na deze tip zeker naar toe gaan.

  5. Desire zegt:

    Hee, wat een leuke tip! Ga ik onthouden voor als we weer eens in Amsterdam zijn. Die terrasjes op het Rembrandtplein onhoudt ik uiteraard ook😉

  6. botervliegje zegt:

    jullie hadden dus mooi de ruimte in de filmzaal.
    En daarna lekker opwarmen op een terrasje :0)

  7. Thérèse zegt:

    Goed dat ik het weet. Ik ga zo af en toe eens naar A’dam om weer wat cultuur te proeven, vanuit de polder. Dit lijkt mij heel boeiend.

  8. Het ziet er erg interessant uit. Ik houd wel van geschiedenis.
    Zo zou ik ook graag nog eens naar het Anne Frank huis willen. Een compleet ander museum dan dit, maar eveneens indrukwekkend.

    • lien zegt:

      Daar moet je zeker eens naar toe gaan, het Anne Frank huis. Ik ben er meerdere keren geweest, ook met mijn kinderen. Het blijft een indrukwekkend monument van een gruwelijke geschiedenis.

Geef een reactie

