boekwerk

Als ik aan een boek begin, vind ik dat ik het uit moet lezen. Daarom moet ik altijd even moed verzamelen voor een dikke pil. Vroeger was dat niet zo maar vroeger was ik jong en had ik nog alle tijd van de wereld (én een soepele geest). Nu heb ik ook wel tijd, maar het voelt anders. Ik wil die tijd aan leuke en nuttige dingen besteden, dus een boek moet me wél boeien. Boeiende boeken zijn boeken die mijn aandacht vasthouden en die ik in één ruk uitlees óf boeken waarnaar ik terugverlang als ik ze heb weggelegd. En ik wil er ook wel iets van opsteken als het effe kan. Het lekkerst lees ik als ik op vakantie ben, dan heb ik de rust en moet er verder niet zoveel.

Afgelopen weken had ik drie biebboeken en één eigen boek mee op vakantie. Die drie biebboeken waren zo uit (De wandelaar van Adriaan van Dis, Een liefde in Parijs van Remco Campert en een biografische schets van Boudewijn Büch van Rudie Kagie) vervolgens had ik alleen Bonita Avenue nog van Peter Buwalda. En dat (543 pagina’s tellende) boek waar ik me toch veel van had voorgesteld, wilde me maar niet boeien. Ik weet niet wat het was, al die uitgebreide omschrijvingen hadden voor mij niet gehoeven, al die verhaallijnen van de verschillende personages. Het boek ging steeds meer als huiswerk voelen. Halverwege vond ik het wel even spannend maar het verflauwde weer. Eigenlijk weet je aan het begin de ontknoping al: Siem Sigerius pleegt zelfmoord en al lezende kom je erachter wat daar allemaal aan voorafgegaan is. De apotheose (zeg je dat zo?) vond ik, zacht gezegd, nogal ontluisterend. En ik bleef na al dat leeswerk met een onbevredigd gevoel zitten.

Ik vraag me af of meer mensen dat hebben na het lezen van een boek.

Dit bericht werd geplaatst in boeken en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op boekwerk

  1. Wieneke zegt:

    Nee, ik begin er aan en als ik na ongeveer 60 bladzijden nog steeds niet denk: jazeker, dit is echt een goed boek, dan sla ik het onherroepelijk dicht. Maar ik krijg nogal veel titels warm aanbevolen en die zijn dan inderdaad erg goed te doen.

  2. Billy zegt:

    ik las vroeger ook veel boeken, maar sinds de intrede van de pc is daar niks meer van in huis gekomen.
    Ik weet nog snel of een boek me ligt of niet, net als je zegt…het begin moet je boeien.
    Ik las ooit “De naam van de roos” van Umberto Ecco, veel besproken boek. Ik heb me er echt moeten doorworstelen maar wou niet opgeven. De film was véél gemakkelijker volgen…😉

  3. Bertie zegt:

    Dat heb ik met o.a. een paar boeken van Conny Palmen. Het ìs dat ik een gekozen boek per se gelezen wil hebben maar van echte chemie tussen zo’n boek en mij is geen sprake . Ook met Emoticons van Jessica Durlager had ik dat. Ik weet nog steeds niet goed waar het over ging, het interesseerde me te weinig.

    • lien zegt:

      Je moet een klik hebben met een boek. Het is ook heel persoonlijk wat aanspreekt en wat niet. Ik vind ook niet alle boeken van Connie Palmen mooi, Lucifer kostte me ook moeite maar I.M. vind ik weer een juweel.

  4. Mrs. T. zegt:

    Ja, dat heb ik ook wel ‘ns met een boek. Helaas.

  5. O zeker heb ik dat soms en meestal lees ik tegenwoordig toch door of het moet helemaal niks zijn, voor mij dan. En met Bonita Avenue had ik dat zeker. Echtgenoor hoorde enthousiaste reacties en zei: “Vast een heerlijk boek voor jou.” Maar helaas, het viel mij zwaar tegen. Het leek net op een scheutje van dit, dát mag niet ontbreken, wat spanning en wat liefde en ook wat haat en hopla: een bestseller. Jammer. Veel van wat in de toptien staat, zet ik mijn vraagtekens bij.

  6. RenéSmurf zegt:

    Ik lees geen boeken.
    Ik heb dat gevoel wel eens bij tv series.
    Vroeger keek ik nog wel eens door als het matig was, maar tegenwoordig kijk ik alleen wat echt top is.

  7. aargh zegt:

    Ja Bonita avenue, ik vond het maar een vervelend boek. Om niet te zeggen een slecht boek, overhyped vind ik. Het staat stijf van de trucjes en Buwalda zit er zelf nogal prominent in verwerkt. Dat uitmelken van die judo, ik hoor dat hij voor zijn nieuwe boek viool heeft leren spelen, daarin zal hij dus wel tot vervelens toe over vioolspelen gaan zitten zeuren. Overigens zijn er boeken waar ik lang over doe maar die ik helemaal niet slecht vindt, dat zijn gewoon boeken waar je goed op moet kauwen, maar ze hebben wel smaak😉

  8. gerrit zegt:

    Er ligt een aardig stapeltje boeken op me te wachten om te lezen. Bonita Avenue zit daar niet bij. Thuis heb ik de rust niet om een boek te lezen. Als ik aan een boek begin, wil ik ook langere tijd achter elkaar lezen (ik ben geen snelle lezer). Kortom: we moeten nodig eens op vakantie, maar ook dat komt er de laatste tijd niet van.

  9. Regina zegt:

    Ik merk wel dat je verwender raakt, naarmate je ouder wordt. Je hebt immers al zoveel gelezen, dus het is lastiger om ergens door geboeid te raken. Zelf las ik vroeger ALTIJD boeken uit, maar ben ik tegenwoordig eigenwijzer. Als het me niet boeit, leg ik het weg en begin ik in het volgende boek.

  10. Desire zegt:

    Meestal heb ik bij de eerste bladzijden al door dat het niets wordt. Dan leg ik het boek ook aan de kant, helaas pindakaas. Als een boek me echt boeit, dan lees ik het in één adem uit. Had ik bijvoorbeeld bij ‘Nieuwe Buren’ van Saskia Noort en ‘In the cut’ van Susanna Moore, boeiend vanaf de eerste bladzijde.

  11. Toevallig las ik allerlei kritiek op twitter van een andere schrijfster op P.B. Maar ik had nog nooit iets van hem gelezen dus ik wist niet wat ik daarvan moest denken. Nu heb jij dat gevoel ook al.
    Dus fijn dat ik het in elk geval weet. Van mezelf hoef ik een boek niet uit te lezen als het ook na een tijd niet boeit. Dan breng ik het gewoon weer terug.

  12. DharSon zegt:

    Een boek moet me vanaf bladzijde 1 boeien, anders leg ik het weg.

  13. Janny zegt:

    Nee, ik vond Bonita Avenue juist prachtig en heb het (bij wijze van spreken dan) aan één stuk door uitgelezen.
    Bovendien kwel ik me niet langer door een boek persé uit te moeten lezen als het me niet boeit. Dat vond ik vroeger wel, maar ik heb nu een leeftijd dat ik het onzin vind om tijd te besteden aan dingen die ik niet leuk vind.
    Ik heb je blog pas ontdekt, leuk!
    Janny

Geef een reactie

