Middag van het Kinderboek (oftewel: middagje bieb)

Gistermiddag bracht ik door in de mooiste bieb van Nederland, de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) aan de Oosterdokskade. Ik was daar samen met Karin vanwege de Middag van het Kinderboek.

Deze middag werd voor de vierde keer georganiseerd.  Het thema was Schrijver zkt. lezer / Lezer zkt. schrijver.

Aan het eind van de middag werd De Gouden Lijst 2012 uitgereikt, de juryprijs voor de best geschreven jeugdboeken in de leeftijdscategorie van 12 tot 15 jaar. De middag werd gepresenteerd door Ted van Lieshout op zijn eigen onovertroffen, humoristische wijze. Op de blog van Ted van Lieshout kunt u meer lezen over deze middag.

Ik heb me kostelijk vermaakt al werd het soms wel een beetje langdradig. De juryrapporten die moesten worden voorgelezen bijvoorbeeld, namen veel tijd in beslag. De winnares van de Gouden lijst-Binnenland was Martha Heesen met haar boek Bajaar (helaas zelf niet aanwezig omdat ze vastzat in Griekenland, haar uitgever was er gelukkig wel). En de Gouden lijst-Buitenland werd gewonnen door Andy Mulligan met zijn boek Trash.

Voor mij waren het allemaal onbekende auteurs trouwens want ik ben vanwege mijn werk met peuters meer thuis in het prentenboekengenre. Ted van Lieshout zelf kende ik natuurlijk wel. En van de sprekers kende ik alleen Herman Pleij.

Maar het was een genoeglijke middag. Erg leuk om te zien was hoe illustratrice Georgien Overwater tijdens de middag een schilderij op doek zette.

En Marc Barteling sprak over zijn project waarin hij mensen (bekend en onbekend) laat vertellen over hun favoriete boek. Deze filmpjes van één minuut zijn te zien op de site whyilovethisbook.com. Een ontdekking! De leukste filmpjes vind ik persoonlijk die van scholieren, gistermiddag werd het filmpje van Eva vertoond (van het NOVA College Amstelveen). Maar tot mijn verrassing staat er ook een serie filmpjes op van leerlingen van mijn eigen middelbare school: de RSG Magister Alvinus te Sneek. En nóg groter was mijn verrassing toen ik op één van die filmpjes (het 4e) mijn eigen nichtje Kim ontdekte die vertelde over Le Fantôme de l’Opéra. Leuk Kim!

In de OBA was ook een tentoonstelling van de viltkunstenares Claudy Jongstra. Prachtig om te zien en de kunstwerken en objecten nodigen heel erg uit tot voelen. Niet voor niets, denk ik, dat de kledingstukken erg hoog hangen.

En nu ik er toch was wilde ik natuurlijk ook even een kijkje nemen op de jeugdafdeling om Het Muizenhuis te zien dat als decor heeft gediend voor het boek Sam en Julia van Karina Schaapman. Zo ontzettend knap hoe ze dat heeft gedaan.

Wat een leuke bieb die OBA. Ik was al enthousiast over de bieb in Zaandam in het oude Verkade gebouw, maar denk dat ik in Amsterdam ook maar lid word.

Dit bericht werd geplaatst in boeken, kunst/cultuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Middag van het Kinderboek (oftewel: middagje bieb)

  1. RenéSmurf zegt:

    Nou, jij had je middagje wel!
    Niet echt iets voor mij, vooral niet vanwege die langdradigheid.
    De geintereseerde kan er geen genoeg van goed! Ze zijn goed bezig in elk geval.

  2. Bertie zegt:

    Een wervende log. Het was een middag van genieten; heeft men daar gene last van bezuinigingen?.
    Dat het ’n beetje langdradig wordt lijkt me logisch; alle rapporten moeten naturrlijk onderbouwd worden, dat kan men niet afdoen met één regel.
    Net Muizenhuis ziet er prachtig uit. Ik las dat ze in mei ook al in de OBA was, het huis krijg natuurlijk veel bekijs..

    • lien zegt:

      Er is inmiddels al een behoorlijke lijst met sponsoren voor deze middag (klik op de bovenste foto om te zien we het zijn). Financieel draait de organisatie wel quitte. Gelukkig maar want de schrijvers en illustratoren kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.

  3. gerrit zegt:

    Over kinderboeken gesproken: ik hoor de laatste tijd regelmatig dat veel kinderboekenschrijvers zich in de wereld van de apps storten. Een verhaal in app. Goedkoper dan een boek, en de meeste kinderen krijgen al vroeg een Ipad. Zelfs op sommige scholen wordt ermee gewerkt, zo is de redenatie. Iets van deze ontwikkeling gemerkt, tijdens deze middag van het kinderboek?

    • lien zegt:

      Ook over de digitalisering is gesproken, daar valt niet aan te ontkomen. Maar ook al weet niemand hoe het boekenvak er over 10 jaar uitziet, de algehele conclusie is dat schrijvers zullen blijven schrijven en lezers zullen blijven lezen. Op welke manier dan ook.

Geef een reactie

