niemand weet hoe laat het is

Gisteren werd mijn oom begraven. We zaten met z’n allen in de kerk waar hij zelf ooit was gedoopt. 86 jaar geleden. Dezelfde kerk waar ikzelf ook ben gedoopt, waar ik (bijna) iedere zondag zat gedurende mijn jeugd en waar ik nu eigenlijk alleen nog maar kom als er een familielid wordt begraven. De bankjes zaten krap en zonder bril kon ik de teksten op de muurschilderingen niet meer lezen maar verder was alles nog hetzelfde. De gebrandschilderde ramen, de kroonluchters, Jezus aan het grote kruis, de liederen die werden gezongen (op een enkele uitzondering na) en de geur. De pastoor was toegewijd en betrokken, hij maakte er een persoonlijke dienst van. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt.

Ik ben niet goed in begrafenissen en ik vraag me af of ik er ooit bedreven in raak. Zijn mijn ouders dat eigenlijk wel? De laatste jaren gaan er zoveel mensen om hen heen dood, ze hebben geloof ik iedere maand wel een begrafenis of crematie. Hoe doen ze dat? Hun generatie raakt behoorlijk uitgedund. Ze leken zo flink en tegelijk kwetsbaar. Ook mijn tantes hielden zich goed maar mijn vader is nu toch maar eventjes hun laatste overgebleven broertje. Het leven is eindig, dat weet iedereen en daar heb ik vrede mee. Het is ook niet eens zo dat ik een speciale band had met mijn oom maar toch raakte ik geëmotioneerd. Het is het verdriet van anderen dat mij treft en het besef, de weemoed van het ooit moeten loslaten van mijn eigen dierbaren. Tenzij ik eerder ga natuurlijk maar daar ga ik niet vanuit.

Dit bericht werd geplaatst in familie, me myself and I, muziek. Bookmark de permalink .

11 reacties op niemand weet hoe laat het is

  1. Bertie zegt:

    Ach, gecondoleerd.
    Hoewel we weten dat het de natuurlijke gang van zaken is vind ik het een gang waar je over nadenkt. Ik geloof zeker dat je ouders er ook bij stilstaan, misschien niet doorlopend maar vaak. Ik zag het aan onze eigen ouders. Met het ontvallen van tijdgenoten verdwijnen er tevens stukjes van hun leven, denk ik.
    Mijn man is ook de enige nog-levende van zes broers; zijn (oudere) zussen zouden hem willen bewaren voor eeuwig🙂
    ps het filmpje laat zich niet openen, zal het styrals nog eens proberen.

  2. botervliegje zegt:

    gecondoleerd met je oom. Het lijkt me dat niemand er aan went: begrafenissen. Al zal de ene dienst meer indruk maken dan de andere. Misschien door de dienst zelf, of de nagedachtenis aan de overledene of de aanblik van de achterblijvers en misschien wel je eigen stemming van die dag of dat moment.

  3. RenéSmurf zegt:

    Ik ben nooit gedoopt en daar ben ik heel blij om.
    Gecondoleerd.
    Het leven is eindig, en eigenlijk vind ik dat best jammer, maar ook weer wel een geruststelling.

  4. Thérèse zegt:

    Gecondoleerd Lien. Wat lief dat je zo aan je ouders denkt. Het zijn moeilijke dingen, dat afscheid voor altijd. Ik ben er ook wel eens bang voor, eerlijk gezegd. Sterkte hoor!

  5. Regina zegt:

    Gecondoleerd. Ik zelf heb nog niet zoveel begrafenissen gehad. Maar ik vind het wel een moeilijk iets. Die laatste zinnen van jou zijn zo waar. Dat maakt echt dat ik soms, bij het genante af, moet huilen op een begrafenis. Ook al stond de overledene niet eens heel dicht bij me.

  6. Mrs. T zegt:

    Gecondoleerd. Ik zie het bij mijn schoonvader 89 jaar oud. Vel te vaakiemand weg moeten brngen met dit jaar ook al zijn vrouw en zwager.😦

  7. Wieneke zegt:

    Iedereen wil graag oud worden, maar oud zijn……….???
    Aan de andere kant is het misschien wel zo, dat als je zo oud bent en al zoveel geliefde mensen hebt moeten wegbrengen, dat je dan zelf wat gemakkelijker kunt gaan.
    Goed liedje van Youp.

  8. DharSon zegt:

    Gecondoleerd. Op een gegeven moment heeft het ook met de leeftijd te maken. Het is niet leuk, maar je hoort het dan toch vaker..

  9. HansDeZwans zegt:

    Innige deelneming. Het is inderdaad zo dat je geëmotioneerd geraakt door het zien van de emoties bij de anderen. Is ook niets mis mee.

  10. Billy zegt:

    het toekomstbeeld, daar kijk ik liever niet naar uit…al weet je dat het moment er ooit komt
    Innige deelneming, Lien!

Geef een reactie

