Amsterdamse liedjes

Ooit vroeg de meester van de 6e klas ons van welke muziek we hielden. Van popmuziek of van klassieke muziek. Ook al was ik in die periode erg gecharmeerd van de Tee Set (She likes weeds), ik herinner me dat ik als antwoord gaf dat ik vooral van ‘Amsterdamse liedjes’ hield. Die Amsterdamse (of liever gezegd: Jordanese) liedjes, ik vond ze als kind zo gezellig. Willy en Willeke Alberti, Johnny Jordaan en Tante Leen, ik kende ze van televisie en ik vond herkenning in de sfeer op een bepaalde manier. Ook al woonde ik niet in Amsterdam, laat staan in de Jordaan, maar in Friesland.

Wat betreft die Amsterdamse liedjes heb ik gisteravond na al die jaren mijn hart op kunnen halen in het DeLaMartheater. Via de vrijwilligersorganisatie waar ik deel van uitmaak kreeg ik een mail met een uitnodiging voor de preview van De Jantjes. Ach wat een leuk, onverwacht cadeautje! Marjon wilde wel mee.

Het is al een feest op zich om in het DeLaMar Theater te zijn. We hebben dan ook even de tijd genomen om de fotocollectie te bekijken die Janine van den Ende heeft samengesteld. Zelf kon ik het niet laten om daar óók weer foto’s van te maken.

En de voorstelling van De Jantjes was hartverwarmend. Het plezier spatte ervan af en er zat veel vaart en humor in. Ik heb altijd al een zwak gehad voor Willeke Alberti maar wat dóet ze het leuk als Na Druppel! En al die anderen ook hoor. Namen weet ik niet allemaal maar wát een leuke voorstelling. Ook al houd je niet van dit genre, de liedjes klinken je allemaal bekend in de oren. Van een heleboel wist ik niet eens dat ze van De Jantjes afkomstig waren trouwens. Na wat googlen ontdekte ik dat het toneelstuk, met muziek van Louis Davids, voor het eerst al in 1920 werd opgevoerd dus die liedjes zitten al 92 jaar in ons collectieve geheugen.

Na het slotapplaus mochten er foto’s worden gemaakt.

Een aanrader, vind ik, voor een avondje onbekommerd genieten. *klik*

Dit bericht werd geplaatst in kunst/cultuur, theater en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Amsterdamse liedjes

  1. Wieneke zegt:

    Je binnie mooi, je bin geen knappe frouw, je noagels sijn foordurend in de rouw……
    Of is dat niet uit de Jantjes. Ik vond het hoe dan ook altijd een leuk lied. Eens kijken of ze ook bij mij in de buurt komen optreden.

  2. RenéSmurf zegt:

    Geweldig zeg! Ja, zulke uitjes zijn het mooist, genieten vol overgave.

  3. Bertie zegt:

    De herinnering aan het afeertje, daar zou ik voor gaan.
    Ik was nooit een fan van de Alberti’s maar ik moet toegeven dat ze heel goed is in wat ze doet. En zingen kan ze!

  4. Leo's mening zegt:

    Jordanees repertoire was voor mij als Mokummer toch altijd wat ordinair. Ik had er niet veel mee, tot de dagen van Andre Hazes, begin jaren tachtig. Feestjes met zijn muziek bleken de gezelligste, en vanaf dat moment brak ik open voor sommige andere nummers en teksten. De Jantjes werd altijd opgevoerd door de familie waartoe volgens mij ook Carrie Tefsen toebehoorde vroeger. En natuurlijk het nummer of de Oude Wester is voor de echte Amsterdammer een tranentrekker….Leuk dat je zo genoten hebt….

  5. botervliegje zegt:

    het zijn altijd lekkere meezingers.

  6. Billy zegt:

    musicals zijn niet echt mijn ding, maar voor Willeke Alberti (wat blijft die toch knap!) zou ik wel een uitzondering maken…😛

    Groetjes!

  7. Desire zegt:

    Lijkt mij een bijzondere fotocollectie van Janine van den Ende … ze heeft trouwens dezelfde maniertjes als haar echtgenoot Joop. Het benoemen van dingen en de bewegingen van haar hoofd, zo doet Joop dat ook. Een beetje mediatraining gehad vermoedt ik 😉
    Een vrolijke musical, De Jantjes. Ontzettend fijn voor Willeke dat ze op deze manier in the picture blijft, dat verdient ze!

  8. Thérèse zegt:

    Och ja, dat zou ik ook best willen zien. Ik ken ook al die oude liedjes al jaren. Maar of ik iemand meekrijg???
    Leuk dat je zo onbekommerd genoten hebt, Lien.

  9. DharSon zegt:

    De liedjes van de musical zijn niet echt mijn smaak, maar ik weet zeker dat wanneer ik er zit, ik helemaal mee geniet!
    Lekker meezingen!

Geef een reactie

