echt HEMA

Het theaterseizoen is weer van start gegaan en dat betekent dat ik af en toe weer ouderen mag begeleiden tijdens een avondje uit. Gisteren ging ik naar HEMA de musical met twee blinde dames en één slechthorende. Het was een try-out voorstelling in het Zaantheater. Jeetje, dacht ik, ze maken tegenwoordig ook overal een musical van! De HEMA? Wat ik ervan moest verwachten wist ik niet. En hoe zouden de blinde dames het gaan vinden? Ik had nog nooit eerder een blind persoon meegenomen naar het theater, laat staan twee. Maar ze hadden er ontzettend veel zin in, dat bleek al tijdens het telefoongesprekje dat ik een paar dagen van te voren met ieder van hen had. In de auto bleek dat ze elkaar kenden van de wandelclub, ze waren allebei geleidelijk aan volledig blind geworden maar wisten niet van elkaar dat ze allebei deze avond hadden geboekt. Een leuke verrassing was dat om elkaar weer te ‘zien’.

Er was een straat opengebroken, dus ik moest omrijden maar een van de (blinde) dames wist mij en mijn auto, via een ingewikkelde route, prima de juiste richting in te loodsen. Daar kon geen TomTom tegenop.

De musical was echt hilarisch. Bedrijfsleider Piet van Seumeren werd gespeeld door Joep Onderdelinden, af en toe hoorde je ‘Postbode Siemen’ er een beetje doorheen. Een andere bekende naam is Anne-Mieke Ruyten die Anja speelde, de verdere cast was mij onbekend en er deden echte HEMA-medewerkers mee als figurant. Het verhaal speelt zich af in 2001/2002 rond de invoering van de euro en vlak voor het huwelijk van Alexander en Maxima. In het HEMA filiaal duikt een warmbloedige, enthousiaste, Spaantalige stagiaire op: Ramona. In werkelijkheid blijkt dit Maxima te zijn want waar kun je beter inburgeren dan bij onze oer Hollandse HEMA? *klik*

De dames hebben alledrie genoten en ik ook. De musical zat vol originele vondsten en gekke verwikkelingen. Jammer dat de slechthorende mevrouw het eerste gedeelte niet goed verstond, ze had de theaterkoptelefoon op ‘off’ staan, daar kwamen we in de pauze pas achter helaas. Ze kon er gelukkig om lachen. De blinde dames vonden de avond fantastisch. Dit hadden ze echt gemist, theaterbezoek, en bij de een liepen zelfs de tranen over haar wangen van het lachen. ‘Maar goed dat ik me niet heb opgemaakt,’ vond ze.

Afgezien van een omgevallen kopje koffie verliep de avond verder vlekkeloos. Nu krijg ik toch wel zin in een tompouce🙂

Dit bericht werd geplaatst in theater. Bookmark de permalink .

9 reacties op echt HEMA

  1. RenéSmurf zegt:

    ja, wel een grappig idee.
    De HEMA doet het wat dat betreft goed. en fijn ook dat blinden er van kunnen genieten.

  2. Mrs. T. zegt:

    Oh dat lijkt me inderdaad een geweldige musical. Ik ga even kijken of hij hier ook in de buurt komt.

  3. botervliegje zegt:

    wat grappig allemaal en weer een gezellige avond gehad. Zowel de dames als jijzelf.

    • Bertie zegt:

      Aangezien reageren op eigen site niet lukt doe ik op deze manier.
      Dit lijkt me echt goed om mee te maken, een paar gehandicapte mensen die zodanig met hun euvel omgaan dat ze gewoon plezier hebben. Nou ja ‘gewoon’, daar denken wij anders over.
      Van de HEMA-worstmusical had ik niet gehoord maar het klinkt grappig.
      Een nieuwe trend?

  4. Billy zegt:

    heerlijk genieten toch
    kan ik ook, van zo’n avondje cultureel lachen…😉

  5. gerrit zegt:

    HEMA, de musical. Ik had er iets over gehoord, en dacht dat het persiflage was. Ik heb een foto gezien met dansende rookworsten op het podium. Maar het is dus serieus, en echt leuk ook. Verrassend. Mooi detail dat de éne blinde mevrouw een prima TomTom bleek te zijn.

  6. Desire zegt:

    ‘De worst musical ever’ hahaha! Wat een leuke titel, dat belooft veel goeds😉
    En wat mooi dat de blinde dames er zo van genoten hebben, zouden meer ouderen moeten doen.

  7. Leo's mening zegt:

    Tijdens de Uitmarkt in Amsterdam maakte v.d.Ende reclame voor deze musical uit zijn stal via kleine stukjes Hemaworst die dampend heet werden uitgereikt aan de bezoekers van zijn theaterstand op het Museumplein. Leuk idee en je beschrijft wel een heel leuk bezoekje moet ik zeggen…

Geef een reactie

