Stads en Stedelijk

Vandaag had ik met vriendin Marijke afgesproken in Amsterdam. Zij reisde vanuit de Noordoostpolder naar de hoofdstad en ik vanuit de Zaanstreek. Haar trein was defect en ik had de mijne op het nippertje gemist maar uiteindelijk (na totaal een half uurtje vertraging slechts) vond er een enthousiast weerzien plaats op Amsterdam CS.

Helaas kwam de regen met bakken uit de hemel maar dat was wel een goede reden om naar het pas heropende Stedelijk Museum te gaan. Met de tram natuurlijk want tegen die plensbuien was geen paraplu opgewassen. We stonden op het Museumplein onder de badkuip in een lange rij want natuurlijk waren er meer mensen op dit geweldige idee gekomen. Ik heb dan wel een museumkaart maar Marijke niet (en volgens mij maakte dat qua wachttijd ook niet uit) maar gelukkig kwam er snel schot in de zaak. Na 10 minuten stonden we binnen.

Tijdens de verbouwing was ik al een paar keer in het, tijdelijk opengestelde, oorspronkelijke gebouw geweest (Temporary Stedelijk 1 en 2) en ik heb tentoonstellingen bezocht in het Stedelijk Post-CS op het Oosterdokseiland, ook erg leuk. Maar nu is het dan eindelijk helemaal af. Ik vind het prachtig. Helaas hebben we niet eens alles gezien want we wilden ook nog winkelen en een hapje eten en zo maar dat is niet erg, ik kom wel weer een keer terug. Het is toch gratis met een museumkaart. Ik heb ook niet eens veel foto’s genomen. Wel een paar van ‘The Beanery’  van Ed Kienholz, een nagebouwde, bestaande kroeg uit Los Angeles, waar we één voor één naar binnen mochten.

We waren op de bovenste verdieping begonnen, dan hadden we dat maar gehad, maar op de begane grond was het heel erg druk temidden van de Picasso’s, Karel Appels, Mondriaans, Kandinsky’s en nog veel meer bekende namen. Te veel om op te noemen allemaal. Wie geïnteresseerd is kan hier klikken op de site van het Stedelijk.

Voor een uitgebreide indruk klikt u hier voor de uitzending van Avro’s kunstuur van 22 september, zeer de moeite waard.

Dit bericht werd geplaatst in kunst/cultuur en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Stads en Stedelijk

  1. RenéSmurf zegt:

    Ik wil er ook eens een kijkje nemen, hopelijk is het dan niet al te druk.

  2. Bertie zegt:

    Het lijkt me fantastisch om er een dag voor uit tetrekken, ik verwacht dat er ook voor niet-kunstkenners veel te zien zal zijn.

  3. DharSon zegt:

    Ja, ik wil daar ook nog een keer naar toe.

  4. gerrit zegt:

    Ik weet niet meer onder welke paraplu het programma uitgezonden werd: de zoektocht naar het uiteindelijk grafisch design van het Stedelijk. Ik dacht ‘Het uur van de wolf’. Ook interessant.

  5. Desire zegt:

    Altijd interessant zulke bezienswaardigheden tijdens stedentripjes. Gaan we onthouden voor als we weer eens in Amsterdam zijn🙂

  6. Leuk. Ik kan niet wachten naar het museum toe te gaan. Maar nu zoveel drukte. Ik kom nergens aan toe. Of ik moet mezelf toch eens vrij geven. De uitzending had ik gezien maar wil ik ook nog wel eens bekijken. Vanavond is er ook een leuk kunstprogramma: Art men, geloof ik. Vond ik echt origineel en wat een leuk baantje hebben die jongens.

  7. HansDeZwans zegt:

    Amsterdam staat ook nog op mijn citytrip-lijstje en dan kan ik dit ook maar eens gaan bezoeken. Bedankt voor de leuke tip.

Geef een reactie

