vier het leven!

Wieneke vroeg ernaar en daarom zal ik eens even wat vertellen over het vrijwilligerswerk dat ik nu ongeveer anderhalf jaar doe. Wie weet levert dit een aantal nieuwe vrijwilligers op en dat is nooit weg.

Naar aanleiding van een artikeltje in een plaatselijk krantje meldde ik me aan bij 4hetleven, een stichting die een paar jaar geleden is opgericht door twee jonge vrouwen, Annerieke en Helma, met als doel ouderen een gezellige theateravond te bezorgen met vervoer van deur tot deur. Intussen heeft de stichting afdelingen door het hele land en zijn de theateravonden al uitgebreid met concertbezoeken en filmavonden/middagen.

De stichting wordt gesponsord door de theaters zelf en door bedrijven. De theaterkaartjes voor de vrijwilligers zijn daardoor gratis en de deelnemende ouderen betalen bovenop het bedrag voor hun eigen theaterkaartje zo’n 11 euro extra voor het hele arrangement (koffie of thee vooraf, een drankje in de pauze, de garderobe én vervoer natuurlijk), voor een taxi zouden ze meer geld kwijt zijn. Ieder kwartaal krijgen de deelnemers een lijst met voorstellingen toegestuurd waarop zij kunnen intekenen. En de vrijwilligers geven van te voren de data door waarop ze beschikbaar zijn. Aan de hand daarvan worden de roosters door de regiocoördinator (ook een vrijwilliger) samengesteld.

Wat houdt zo’n avondje als vrijwilliger in? Het komt erop neer dat je zorgt voor het vervoer naar het theater en terug en begeleidt de ouderen binnen het theater. Je brengt de jassen naar de garderobe en bestelt de consumpties. Een paar dagen van te voren heb je telefonisch al contact gehad met de deelnemers (meestal 3) die je gaat begeleiden, je vraagt of er bijzonderheden zijn en spreekt af hoe laat je ongeveer bij ze bent.

Ik zoek op internet alvast uit hoe ik het beste kan rijden om iedereen op te halen en registreer de adressen in de TomTom. Van te voren ben ik wel (nog steeds) een beetje zenuwachtig, niet voor de mensen en de avond zelf, maar omdat ik bang ben dat ik ze niet allemaal op tijd in het theater krijg. Maar het is altijd goed gegaan, ik vertrek ook altijd ruim op tijd.

De mensen die mee gaan zijn heel verschillend, soms goed ter been en redelijk kwiek maar vaak ook niet. De gemiddelde leeftijd is 80 plus, soms vervoer ik mensen van ver in de 90. Er gaan vaak krukken, stokken of een rollator mee en er is meestal wel een ondersteunende arm nodig. Ik heb zelfs blinde dames begeleid en ook wel eens een licht dementerende heer (die ik prompt kwijtraakte in het theater omdat hij zomaar ergens in de zaal was gaan zitten). Over het algemeen zijn het mensen die nog volop geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen en daar ook nog zoveel mogelijk deel van willen uitmaken. Ze zeggen vaak hoe blij ze zijn met deze stichting, ze vinden het een uitkomst. Want normaal gesproken komen ze de deur niet zo vaak meer uit. Zelf vind ik het ook altijd heel gezellig en ik geniet ook van de voorstellingen. Je komt nog eens ergens. Ook al zou je zelf niet voor een bepaalde voorstelling gekozen hebben, als je er eenmaal bent laat je je gewoon verrassen. En omgaan met ouderen verbreedt je blik vind ik. Weer eens iets anders dan de peuters waar ik overdag mee werk.

Daarnaast leer ik Zaanstad beter kennen doordat ik mensen uit allerlei verschillende wijken haal. Er is ook wel eens iets misgegaan hoor, ik heb ooit schade aan mijn auto opgelopen in de parkeergarage (mijn eigen schuld) maar daar parkeer ik gewoon niet meer. Gemiddeld genomen ben ik er 1 keer per maand een avond aan kwijt, de laatste tijd iets vaker. Het is de bedoeling dat je minimaal 5 avonden per jaar beschikbaar bent. Dat haal ik dus ruim.

Zo Wieneke, weet je nu genoeg om een afdeling in Friesland op te richten?  ;-)

Dit bericht werd geplaatst in me myself and I, theater. Bookmark de permalink .

10 reacties op vier het leven!

  1. Bertie zegt:

    Wat een geweldig initiatief. Dit kende ik niet, het is veel uitgebreider dan de plaatselijk acriviteiten. Echt de moeite waard om er reclame voor te maken.
    Tussen piepjong en (hoog-)bejaard, jij staat lettterlijk midden in het leven.

  2. botervliegje zegt:

    Mooi dat je zo iets voor elkaar kunt betekenen, jij werkt eraan mee dat de ouderen een leuke avond hebben, sociale contacten opdoen/onderhouden en jij ziet nog eens iets dat je normaal niet zou zien en bovendien heb je misschien gesprekken die je normaal gesproken ook niet zomaar in het voorbijgaan hebt.

  3. Wieneke zegt:

    Dankjewel, Lien, voor je heel duidelijke verhaal. Ik heb inmiddels al wat onderzoek gedaan hier. Een goede vriendin van mij is betrokken bij iets dergelijks op Voorne-Putten. Niet met vrijwillige begeleiders, maar wel met een speciale bus (soms meerdere), die vanuit een centrale plek in de verschillende dorpjes mensen ophaalt, voor de deur van Rotterdamse theaters afzet en na de voorstelling daar weer staat om de mensen terug te brengen. Dat is ook erg fijn voor mensen, die het niet prettig meer vinden om ’s avonds te rijden of helemaal niet kunnen rijden. Uiteraard zitten daar ook hoogbejaarden bij.
    Het is sowieso een geweldig initiatief en het verwondert mij niet, dat er steeds meer navolging komt.

  4. aargh zegt:

    Ideaal als het zo kan, een leuke avond voor de vrijwilliger en hulp voor mensen die er alleen niet uit komen. Er moeten natuurlijk wel sponsors zijn, die zijn in de randstad misschien wat makkelijker te vinden maar je zou dit mensen overal in het land gunnen.

  5. Mrs. T. zegt:

    Zo, leuk vrijwilligerswerk zeg. Ik geloof niet dat dat hier al is.

  6. Desire zegt:

    Wat mooi dat er zulk vrijwilligerswerk bestaat en dat er vrijwilligers voor te vinden zijn. Zo komen ouderen mét enthousiasme voor theater/concerten/films ook nog eens mooi gemakkelijk op hun bestemming, want sommige ouderen zijn echt niet mobiel. Petje af voor jou en alle andere vrijwilligers die een bijdrage leveren aan de samenleving🙂

  7. Ik heb wel eens gekeken. Maar hier hebben ze zoiets niet. Jammer ! Ik heb wel eens bij iemand uit onze woonplaats gelezen dat er allemaal ouderen met een bus naar een voorstelling werden gebracht maar ook weer stipt werden opgehaald. Dat betekende dat de ouderen voortijdig een ietwat uitgelopen voorstelling dienden te verlaten. Dan zou ik als ik oud was ook liever kiezen voor een dame zoals Lien die ook nog erg gezellig is.

  8. Billy zegt:

    ik vind het een mooi werk, Lien
    Ik weet niet of dit ook in ons landje bestaat, ik zou mij daar anders misschien ook wel voor engageren

    Groetjes!

  9. Leo's mening zegt:

    Ik neem de pet diep af voor hen die dit soort vrijwilligerswerk willen doen. Ben er niet voor geschikt. Het moet een zakelijk doel dienen wil ik dat soort dingen overwegen. Was ooit wel voorzitter van wat clubs, stichtingen en verenigingen, vaak nog tegelijk ook, maar ik kreeg in die rollen net even te vaak stank voor dank over me heen. Heb toen gezegd dat ‘doe ik nooit meer’. Mensen zijn namelijk minder dankbaar dan ze in je gezicht laten blijken. Of ben ik gewoon te cynisch geworden?

    • lien zegt:

      Jammer, het leek me wel iets voor jou. Jij rijdt graag auto en gaat graag naar het theater. Het is niets hoogdravends maar het gaat gewoon om wat aandacht en menselijk contact. Simpel zat.

Geef een reactie

