zwemles

Afgelopen week kwam ik op een facebooksite (Harré Sneek) een foto tegen waar ik toch wel even nauwkeurig naar ben gaan kijken. Het is een foto genomen tijdens een zwemles in mijn oude zwembad in de jaren ’60. Badmeester Nauta staat er ook op. Met een grote megafoon. Ik zou er zó tussen kunnen staan want van badmeester Nauta heb ik ook zwemles gehad. Ongetwijfeld zullen mijn ouders mij de eerste paar keer hebben vergezeld maar ik herinner me vooral dat ik ’s ochtends vroeg, vóór schooltijd met mijn vriendinnetje Janny naar het zwembad stepte op de autoped (zo noemden we een step toen). Ik was 6 jaar en zat in de eerste klas. Je kunt het je nu niet meer voorstellen maar in die tijd was het heel gewoon dat kinderen zich zelfstandig naar school, naar vriendjes, naar de gymclub of naar het zwembad begaven.

Op een dag kwam ik na mijn zwemles te laat op school en moest daarom bij de hoofdmeester in de klas voor het bord staan. Temidden van andere laatkomers. Er werd mij verteld dat ik ook nog moest nablijven om kwart voor 4. Voor straf. Dat was me wat! Maar zover kwam het niet want ik kreeg ineens ‘hevige keelpijn’ en mocht naar huis. Ook dat was helemaal niet gek in die tijd, kinderen die ziek waren op school werden gewoon naar huis gestuurd. Moeder was immers thuis en telefoon hadden de meeste mensen nog niet. Die dag werd nog heel gezellig trouwens want vanwege het mooie weer zijn we met het hele gezin naar een strandje gegaan, van keelpijn was natuurlijk geen sprake meer😉

Op de foto zijn de kinderen druk aan het spetteren. Dat mocht altijd aan het einde van de zwemles. De kurkjes hebben ze nog om, de plankjes liggen waarschijnlijk al op de rand van het zwembad. De meisjes dragen allemaal een badmuts. En geen enkel kind is te dik, dat is ook iets wat opvalt. Tja, dat waren andere tijden…
Zwemles

Dit bericht werd geplaatst in foto's, herinneringen. Bookmark de permalink .

17 reacties op zwemles

  1. Wieneke zegt:

    Héél andere tijden! Die rare bandjes herinner ik me nog heel goed. Wat had ik een hekel aan dat zwembad. Mijn ogen gaan spontaan prikken als ik denk aan dat vieze chloor. De moeders waren altijd thuis en droegen NOOIT een lange broek😉

  2. Desire zegt:

    Ik beleef hier een déjà vu haha! Zou het zwembad kunnen zijn waar ik als kleuter zwemles had, ook vóór schooltijd; op de fiets bij ma achterop. In de winter met bevroren haren. Maar leuke herinneringen heb ik er niet aan, trouwens. De badmeester stond altijd met een grote haak langs de rand van het zwembad om te corrigeren. En als je krom stond om te gaan duiken en je durfde niet, dan werd je er zo ingeduwd, barbaars! Nu inderdaad andere tijden … (te) dikke kinderen en werkende moeders😉

  3. botervliegje zegt:

    van het schoolzwemmen heb ik ook jeugdtrauma’s, als ik alleen al chloor ruik. We moesten met z’n allen op de rand van het bad gaan zitten met je rug naar het water. Allemaal gearmd en op een teken van de badmeester achterover het water in en dan kwam je onder andere kinderen terecht terwijl ik helemaal niet onder water durfde

    • lien zegt:

      Ik kan me voorstellen dat je daar trauma’s aan hebt overgehouden… lekker makkelijk allemaal: Hup allemaal tegelijk, niet piepen en zeuren en met de ‘tere kinderziel’ werd geen rekening gehouden.

  4. Bertie zegt:

    Een leuke gedateerde foto die ierts zegt over de veranderde tijd.
    Een chloorbad vonden we geweldig! Daarvoor moesten we naar het Sportfondsenbad in Zaandam, later naar het openluchtbad in Assendelft. Zwemles kregen we in natuurzwembaden in het Zwet, met echte kurken waar ik vies van was omdat ik dacht dat er wormengaatjes in zaten. Ze waren toen al ouderwets🙂 Dat het water veel viezer was hadden we nog niet in de gaten.

  5. kwan zegt:

    Wat bijzonder, zeg!
    Waarom was die badmuts eigenlijk? Of was dat ‘gewoon zo’?

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, een mooie foto! En inderdaad, tegenwoordig is het wat dikker allemaal, ook niet goed!

  7. Geweldig leuk. En weet je dat ik me nog heel erg goed kan herinneren dat wij (ik nog niet op de kleuterschool) bepakt en bezakt met picknickspullen op weg zouden gaan en dat mijn oudste zus (jij) opeens ziek thuis kwam. ‘Dat komt goed uit!’ zei mijn moeder. ‘Nu kun je mooi met ons mee!’

  8. Anneloes zegt:

    Haha wat toevallig tante K! Dit zelfde verhaal heeft Lien gisteren nog aan ons verteld.

  9. Billy zegt:

    vreemd misschien, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit bandjes kreeg bij het leren zwemmen. En m’n broer en ik waren doodsbang van het water, zo erg dat we telkens aan ons moeder een briefke vroegen om niet naar school te gaan op de dag van het zwemmen.
    En later, toen we beiden konden zwemmen, waren we niet meer uit het water te slaan…😉

    Ik doe het nog steeds graag (en regelmatig)

    Groetjes!

  10. aargh zegt:

    Leuk om zo’n foto uit die tijd te zien met je oude badmeester. Wij hadden nog geen overdekt zwembad, er was wel schoolzwemmen maar alleen als het buitenbad open was. Ik herinner me gele voeten en paarse lippen van de kou, en een rare kruk waar je op moest gaan liggen om zwembewegingen te oefenen. En dan met de hele meute met kurkjes het ondiepe badje in, ik vond het een straf. Zwemmen heb ik op vakantie geleerd, in een warm Oostenrijks meer.

    • lien zegt:

      Dit ziet er misschien wel uit als een overdekt bad maar het was een buitenbad hoor. En toen ik het eenmaal kon mocht ik van mijn vader pas zwemmen als het water 17 graden was, dat werd aangegeven op een schoolbordje. ‘Hoeveel graden is het?’ Vroegen we altijd aan kinderen die uit het zwembad kwamen. En blij dat we waren als het minimaal 17 graden was. Brrrrr, ik moet er nu niet aan denken.

  11. mama zegt:

    O,wat lijkt het nog kort geleden maar er zitten wel zó’n 45 jaren tussen.Ik hoor nog die zware stem van de badmeester :Strekken,spreiden ,sluiten.. Strekken spreiden sluiten.Die man ;Nauta; is er jaren geweest.en inderdaad als iemand niet durfde moest diegene aan de haak.
    Dat voorval van jou ziek zijn kan ik me niet meer herinneren

Geef een reactie

