Soul Celebration en een dode kunstenaar

Gisteravond mocht ik door de glibberige, smeltende sneeuw met twee oudere dames naar het Zaantheater. Mevrouw K is blind, ik kende haar al want ze is al twee keer eerder met me mee geweest en mevrouw B haalde ik voor de eerste keer op. Een gezellige Surinaamse dame. We hebben een spetterende avond gehad bij Soul Celebration. De hele zaal ging uit zijn dak en het was moeilijk om op je stoel te blijven zitten. Zelfs mevrouw B, met haar nieuwe knieën, hees zich overeind. Ze zong alle teksten mee, genoot met volle teugen en voelde zich weer 25. Mevrouw K had wederom een superavond, ook al kon ze niets zien (alleen wat lichtflitsen), de muziek en de sfeer vond ze fantastisch. Zelf had ik van te voren niet verwacht dat het zó leuk zou zijn. Het was een spectaculaire show met twee zangers, twee zangeressen en een band die alle bekende discoklassiekers en soulhits ten gehore brachten met prachtige ballads tussendoor. Na afloop was er nog een afterparty ook.
Dus mensen, wilt u ook een avondje meezingen en dansen dan is dit een echte aanrader.

Vandaag was ik met Marjon naar het Stedelijk in Amsterdam (poeh, daar was ik al voor de vierde keer in 4 maanden tijd). Er is daar tot 1 april een tentoonstelling van werk van Mike Kelley. Beneden zag alles er nog onschuldig en kleurrijk uit, kunst waarbij gebruik gemaakt werd van afgedankte knuffelbeesten en poppen, scherven, sieraden, verzamelingen en van geplakt vilt, op de bovenverdieping werd de sfeer meer sinister en grimmig met video installaties en onheilspellende (dieren)geluiden. Een terugkerend thema in zijn werk zijn onderdrukte herinneringen uit zijn kindertijd. Dat verklaart waarschijnlijk die nachtmerrieachtige filmpjes.

John Glenn Memorial Detroit River Reclamation Project, Mike KelleyMike Kelley knuffelassemblagePay for your pleasure, Mike Kelleywandkleden Mike Kelley

Maar erg indrukwekkend om te zien allemaal. Ik heb nu wel de behoefte om iets meer over hem te weten te komen. Helaas is hij dood. Overleden in 2012. Hij blijkt zelf een einde aan zijn leven te hebben gemaakt.

uitzicht vanuit Stedelijk op Museumplein

uitzicht vanuit Stedelijk op Museumplein

Naschrift: ik vond nog een filmpje op YouTube over deze tentoonstelling *klik* met nog wat andere beelden van(uit) het Stedelijk.

Dit bericht werd geplaatst in kunst/cultuur, theater en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Soul Celebration en een dode kunstenaar

  1. RenéSmurf zegt:

    he, bah, die laatste zin, altijd naar als iemand zelf een einde aan het leven gemaakt heeft. Zo triestigs, dan kijk je toch heel anders tegen de werken aan. Jammer dat het zo gelopen is.

  2. Wieneke zegt:

    Binnenkort ga ik ook eens kijken.

  3. Regina zegt:

    Jij hebt je portie cultuur weer binnen🙂

  4. Nog nooit van de man gehoord, maar je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik ga voor een shotje cultuur eens bij wikipedia en google.kijken. Pas met dochterlief (16 jaar) naar Boymans en Kunsthal geweest.Was de moeite waard!

  5. Bertie zegt:

    Gezellig; enthousiaste mensen om je heen maken de sfeer nog beter!
    Een droevig kunstenaar, die Kelley. De onderdrukte ‘herinneringen’ hoeven niet echt gebeurd te zijn; er bestaan ziektes waarbij de patienten de werkelijkheid zien op een verwrongen manier. Maar het lijkt duidelijk dat hij ongelukkig was.

  6. botervliegje zegt:

    de kunst is wel kleurrijk, jammer dat zijn leven dat dan niet was.

  7. Thérèse zegt:

    Ik was eigenlijk van plan naar het Joods Historisch museum te gaan, maar deze tentoonstelling maakt mij ook wel nieuwsgierig.
    Wat leuk Lien, dat de mensen die jij vergezelt, er zo van genieten en jijzelf ook.

Geef een reactie

