koninklijke tranen en een dijsselbloem

Ik droomde dat ik Willem Alexander tegenkwam. In Sneek . Op de brug van het Grootzand. Hij huilde en had een bloedneus. ‘Dit is nu al de derde keer,’ snotterde hij.  Ik zocht mijn zakken na en haalde mijn tas overhoop maar kon geen zakdoekjes voor hem vinden. Ik had erg met hem te doen maar wist niet hoe ik hem moest troosten. ‘Wees voorzichtig met je tanden,’ raadde ik hem aan en gaf hem een handkus.

Ontdaan werd ik wakker.

Morgen is het een jaar geleden dat zijn broer Friso in coma raakte. Zou ik daarom over hem gedroomd hebben? Of vanwege het vooruitzicht dat hij koning wordt over een paar maanden? Dromen zijn ondoorgrondelijk. Maar dat ik met hem te doen heb klopt wel. Vooral voordat hij Maxima kende voelde ik vaak zijn ongemak tijdens interviews. De laatste jaren is hij wat meer in zijn toekomstige rol gegroeid en lijkt hij meer ontspannen.

Ik denk dat het een aardige man is en ben benieuwd hoe hij het gaat doen maar zou voor geen goud in zijn schoenen willen staan.

koning

En voor Beatrix ben ik blij dat ze stopt. Ik gun haar rust en ruimte in haar hoofd.

Tot slot een (rare) vraag waar zoonlief en ik niet uitkomen, ook niet via google: Hoe ziet een dijsselbloem eruit?

(afbeeldingen: schoolplaten.com)bloem

Dit bericht werd geplaatst in dromen, opmerkelijke zaken. Bookmark de permalink .

15 reacties op koninklijke tranen en een dijsselbloem

  1. botervliegje zegt:

    hij komt op mij nog steeds over alsof hij zich nog steeds geen houding kan geven, al is dat sinds Maxima idd al een heel stuk verbeterd en nee ik zou voor nog geen 10 gouden koetsen met hem willen ruilen. Een Dijsselbloem, goeie vraag.

  2. Bertie zegt:

    Een dijsselbloem, geen idee. Bloem die langs d’IIssel groeit?🙂 Google zal het wel weten!

  3. Desire zegt:

    Je vraagt je natuurlijk af hoe WA zal zijn als koning en hebt daar een bepaald beeld bij … aan de ene kant zie je dat joch die in 1986 de Elfstedentocht schaatst en strompelend in mamma’s armen valt, aan de andere kant zal hij straks af en toe een strenge koning moeten zijn.
    De Dijsselbloem die ik ken heeft krulletjes, een brilletje en preutse lipjes😉

  4. aargh zegt:

    Dijsselbloem zal een verbastering zijn van de naam Dijstelbloem, de namen komen beide veel voor in het oosten van Brabant (zie de familienamen bij het Meertensinstituut) . Dijstel dus, ik denk dat het om distels gaat. Een bloemetje om niet zonder handschoenen aan te pakken.

  5. RenéSmurf zegt:

    Geen idee, een bloem is een bloem voor mij! Maar, he, dat koningshuis moet weg hoor, zoiets kan echt niet meer!

  6. Ik vind het zo sneu van die bloedneus. Kan me voorstellen dat je in je droom alsmaar naar zakdoekjes zocht. Heeft toch te maken met de peutertjes van de kinderopvang denk ik en een klein beetje met Alexander.
    Hij zal het zeker gaan redden. Vast een doorbijter. (Dat zul je wel met die tanden bedoeld hebben…) Dijstelbloem is een distel. Zonder twijfel.🙂

  7. Billy zegt:

    had je al een cursus EHBO achter de rug gehad, dan had je hem vast kunnen helpen met die bloedneus, Lien…😉

  8. SInds de komst van Maxima is WA een stuk losser geworden, maar ik zou voor geen goud in hun schoenen staan. Ik geef de voorkeur aan de distel en niet aan de persoon😉

  9. gerrit zegt:

    Het Koninklijk Huis zorgt natuurlijk voor een aardige kostenpost binnen de Staat der Nederlanden. Toch moet men dat ervoor over hebben. De leden zorgen voor een stabiele factor. Ik vind niet dat je Willem Alexander straks moet gaan vergelijken met Beatrix, Juliana of Wilhelmina. Allemaal vrouwen. Hij zal er z’n eigen draai wel aan geven, aan het koningschap, bijgestaan door de altijd spontane Maxima. Althans, ik hoop dat ze spontaan mag blijven zijn.
    De evolutie van Dijsselbloem naar distel lijkt mij ook redelijk logisch.

  10. Leo's mening zegt:

    Zonder Maxima aan zijn zijde was het nooit goed gekomen met WA. Niet geschikt voor zijn rol, maar je kunt niet anders als je zelf met pensioen wilt, dan de Prins van Oranje aanvoeren als je opvolger. Als ik over hem ga dromen meld ik me de volgende dag wel even bij de huisarts…Als ik over Maxima droom is dat volgens mij zeer gezond. Mooie vrouw….leuk temperament….

  11. HansDeZwans zegt:

    Ik dacht ook onmiddellijk aan een distel, maar dit is hier reeds gezegd.

  12. Regina zegt:

    Wat een droom, zeg! Ik vind Willem niks, Beatrix ook niet, maar Maxima mag blijven🙂

Geef een reactie

