Istanbul

De reis begon als een mislukte 1 april grap. Want toen we maandagmiddag (1 april) bij de incheckbalie op Schiphol aankwamen, bleek onze vlucht al om 7 uur ’s ochtends vertrokken te zijn in plaats van 16.10. Men keek ons erg meewarig aan maar kon niets voor ons doen. De incheckmeisjes niet, de medewerkster aan de Transavia info balie niet en de jongen van Triptime, het ticketbureau, die ik aan de telefoon kreeg evenmin. In de voorwaarden stond dat we zelf de reistijden hadden moeten checken 24 uur van te voren … Normaal gesproken worden we altijd gebeld of gemaild als vluchttijden wijzigen en deze keer dus niet. Ggggggrrrrr!  Als we het hadden geweten op tijd, hadden we zelfs nog een hele dag extra gehad.

De dochters, die nog onderweg naar Schiphol waren op het moment van deze onheuglijke tijding, hebben via hun smartphones uitgevogeld of er nog plekken op andere vluchten beschikbaar waren. Nederlandse maatschappijen vlogen die dag niet meer. Uiteindelijk (om een lang verhaal kort te maken) konden we nog met Turkish Airlines mee om 18.15. Gelukkig maar want wat een deceptie zou het zijn om weer terug te moeten keren naar huis. We hadden ons er zo op verheugd en Istanbul stond al heel lang bovenaan mijn wensenlijstje. Ik moest wel denken aan een medeblogster die kortgeleden iets soortgelijks had meegemaakt…

Maar Istanbul maakte alles goed. Wat een stad! Wat een drukte, kleuren, geuren, mooie gebouwen en indrukken! Ons hotel bevond zich in het oude gedeelte Sultanahmet, vlak bij de Blauwe Moskee, het Topkapi Paleis en de Haghia Sophia. En we konden lopen naar de Galatabrug en daarvandaan naar het Taksimplein en de Galatatoren. We hebben ook veel gebruik gemaakt van taxi’s. Wat heb ik een bewondering voor de taxichauffeurs in Istanbul! Vooral vanaf 15.00 uur staat het verkeer op de hoofdwegen muurvast en ze weten je via allerlei kruip- en sluipweggetjes, heuveltje op en heuveltje af met veel getoeter toch op de plaats van bestemming af te leveren. We zijn natuurlijk in de Bazaar geweest (onontkoombaar) maar ook nog in een hippe en trendy wijk (met veel exclusieve modezaken) en in het Istanbul Modern (het museum voor moderne kunst). De dochters die al vaker in Istanbul waren geweest, gingen voor een groot deel hun eigen gang en we ontmoetten elkaar steeds weer ergens op een afgesproken tijdstip en plaats. Het was ook heerlijk weer, rond de 20 graden. Alleen op dinsdag heeft het ’s middags geregend.

Gisternacht zijn we teruggekomen. De terugreis verliep gelukkig zonder problemen. Ik ben een paar kilo zwaarder denk ik (misschien valt het mee door al dat lopen, ik hoop het maar), ik zit nog steeds vol indrukken en ik denk niet dat het de laatste keer is geweest dat ik er was…

Dit bericht werd geplaatst in vakantie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Istanbul

  1. Dorien zegt:

    Het geeft me toch wat troost……Gelukkig dat je toch in Istanboel aankwam. Ik heb Malaga nog te goed…..

  2. RenéSmurf zegt:

    Hemeltje zeg, wat een avontuur om toch nog weg te komen! Heftig en niet leuk, maar gelukkig wel met een goede afloop! Hoera!

  3. Desire zegt:

    Jemig, je vliegtuig gemist, wat een nachtmerrie! Maar jullie hadden nog het geluk dat jullie via via met Turkisch Airlines meekonden. Dorien had zo te lezen minder geluk …
    Gelukkig heeft het verblijf in Instanbul veel goed gemaakt🙂
    Maar ook voor anderen die binnenkort gaan vliegen een goede tip dus: check 24 uur van te voren of de reistijden toevállig niet gewijzigd zijn.

  4. botervliegje zegt:

    oh wat vreselijk. Dat heb ik in 1988 ook eens meegemaakt…. Toen waren we uitgegaan van de vertrektijden die we in eerste instantie kregen en helemaal niet meer in de tickets gekeken…
    Maar goed Istanbul is dus voor herhaling vatbaar. Zo’n bazaar lijkt me ook prachtig.

  5. Mrs. T. zegt:

    Jemig wat een gedoe zeg. Die foto’s zien er prachtig uit!

  6. Billy zegt:

    wat een slechte service toch van jullie reisbureau. Dat de vlucht vervroegd was hadden zij toch moeten laten weten vind ik.
    In zo’n wereldstad kan je wellicht heel wat indrukken opdoen…wat jij dan ook deed…😉

    Groetjes!

    • lien zegt:

      Dat vinden wij ook. Maar zij vinden het de verantwoordelijkheid van de reiziger om zelf de website te checken (en in te loggen met je boekingsnummer) om te kijken of er wijzigingen zijn. Erg klantonvriendelijk dus. Ze raken klanten kwijt op deze manier heb ik al gezegd en ik vrees dat wij kunnen fluiten naar de gemaakte kosten.

  7. gerrit zegt:

    Inderdaad, je checkt even of de vlucht niet vertraagd is, maar niet om te kijken of de vlucht tig uur vervroegd is. Ik weet dat Turkije/Istanbul mooi is, toch heb ik er de trek niet naar. Net zo min als landen als Thailand enzo.
    Maar ik geniet van anderen die ernaartoe gaan :-))

  8. Thérèse zegt:

    Jeetje Lien, wat een geluk bij een ongeluk, dat jullie toch nog konden vliegen. Ik zou er ook nooit aan gedacht hebben om dat te checken. Mooie stad zo te horen? Ik zou er ook wel eens heen willen.

  9. Nou dan weet je ook niet wat je moet doen! Vreselijk lijkt me dat en dan ook nog op 1 april…
    Van verschillende mensen die in Istanbul geweest zijn, heb ik idd verhalen gehoord dat het een geweldige stad is. Je zou verwachten dat het zwaar islamitisch is, maar dat valt enorm mee.
    Je hebt er een mooie fotocollage van gemaakt😉

  10. aargh zegt:

    Prachtig zeg, je hebt er gewoon een professionele reclamefolder voor Istanbul van gemaakt😉
    Zo’n onaangename verrassing heeft mijn oudste verleden jaar gehad, stond ze ha een congres van een week voor niks op een luchthaven bij Yellowstone, zo goed als platzak en er ging die dag geen vlucht meer. We weten het nu dus ook, altijd checken!

  11. Leo's mening zegt:

    Ja, dat is een echte wereldstad. Prachtig. We waren er al in 1977 en maakten toen aansluitend een rondreis door het land aan de andere kant van de Bosporus. Die geluiden, dat vast zittende verkeerd, die mensen, de gebouwen, de historie. Het liep en loopt allemaal dwars door elkaar. Unieke belevenis. Jaar later bezochten we Griekenland. Wat een deceptie. Nee, Istanbul is een erg mooie stad die bruist als geen ander…

Geef een reactie

