Drie keer Julien

Deze week stond natuurlijk helemaal in het teken van Julien Clerc. ‘Goh, dat je iedere keer nog een gek vindt die met je meewil,’ verwonderde zoonlief zich. Tja, het is tot nu toe iedere keer gelukt om iemand mee te krijgen naar een concert, al vrees ik dat mijn voorraad ‘gekken’ wel een beetje uitgeput raakt. Maar mijn moeder wil het ook wel een keertje meemaken, heeft ze gezegd, dus haar heb ik nog achter de hand ;-)

Een gekke week was het sowieso. Drie avonden achter elkaar naar Julien, tussendoor nog gewoon werken en gisteren was de begrafenis van een dierbare oom. De emoties wisselden elkaar af.                                                                                                                                             Waarom drie avonden dezelfde artiest en dezelfde liedjes, zult u zich misschien afvragen. Wel, eigenlijk zou ik maar twee keer gaan, ik had kaarten voor maandag- en dinsdagavond. Maar plotseling werd er vanwege overweldigende belangstelling een extra concert ingelast op de woensdagavond in Carré. En voor die woensdagavond lukte het me om hele mooie plaatsen reserveren op rij 2. Dus ik was van plan de kaarten voor de dinsdag (rij 15) gewoon weer te verkopen want drie keer achter elkaar naar dezelfde show leek zelfs mij een beetje teveel van het goede. Maar toen puntje bij paaltje kwam heb ik ze toch zelf gehouden en ben ik gewoon gegaan (samen met mijn oudste dochter). Je weet maar nooit wanneer je weer de kans krijgt immers. Op maandagavond ging vriendin Marjon met me mee naar De Doelen in Rotterdam en op woensdagavond vergezelde mijn zusje Hélène mij naar Carré. Gelukkig hebben mijn gezelschapsdames, dochter incluis, ook van de concerten genoten. Dat kán ook niet anders. Want wat is hij goed! En wat een plezier en enthousiasme straalt hij steeds weer uit. Het was iedere avond weer feest.

julien clerc de doelen rotterdam   julien clerc de doelen rotterdam (2)

Tijdens deze tournee (Pianistic) wordt Julien begeleid door twee (zo op het eerste gezicht zeer jonge) supertalenten: pianiste Aurore Crevelier en alleskunner Dominique Spagnolo en zelf bespeelt hij ook de vleugel. Een intieme setting dus vergeleken met zijn vorige tour met een 40 koppig symfonie orkest. Hij brengt verschillende nummers uit zijn beginperiode, verrassend mooi vond ik dat, maar ook recent werk. Hij heeft een gigantisch oeuvre waaruit hij kan putten natuurlijk. Jammer dat hij het nummer l’ Assasin assasiné, zijn aanklacht tegen de doodstraf (uit 1978) heeft geschrapt. Dat lied had ik graag live willen meemaken. Natuurlijk bracht hij: Si on chantait en This Melody, zijn grootste hits in Nederland, ten gehore. Zelf ben ik niet zo dol op This Melody maar het publiek reageerde opgetogen en natuurlijk was er weer veel hilariteit en gejoel vanwege die suptiele heupbewegingen die hij vol zelfspot maakte. Na het rock&roll achtige Lili voulait aller danser eindigde de show met Ma Préférence dat iedere avond uit volle borst meegezongen werd.

julien clerc de doelen   julien clerc rotterdam

De foto’s die ik maakte zijn allemaal vaag of bewogen. Er mocht niet worden geflitst en omdat er zelfs streng uitziende bewakers het publiek in stonden te kijken, heb ik dat ook maar zo gelaten. Het gaat om de muziek uiteindelijk. En om de sfeer. De meest redelijke foto’s maakte ik in Rotterdam, die eerste avond.

julien rotterdam 2013             aurore, julien en dominique

Drie avonden Julien! Ik kon het makkelijk aan want het was drie avonden lang genieten. En nu geniet ik nog na van de nummers die ik heb herontdekt. Dit nummer onder andere. Vrijdagavond treedt hij op in Groningen. De mensen die nog gaan wens ik héél veel plezier. En daarna maar afwachten of hij weer eens naar Nederland komt.

*Naschrift: er staan intussen verschillende filmpjes op YouTube. Dit bijvoorbeeld van het begin van het concert en dit van de laatste toegift Ma Préférence (en als u goed kijkt kunt u Marjon in het geel en mij in het blauw rechts onderaan zien staan🙂

Dit bericht werd geplaatst in julien clerc, muziek, theater en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Drie keer Julien

  1. Desire zegt:

    Drie keer is scheepsrecht, zo ook nu🙂
    Beleef je ieder concert hetzelfde, of zit daar nog verschil in?
    Joh, als mijn idool -Stevie Wonder- concerten in Nederland zou geven zou ik d’r ook zo vaak naartoe gaan.
    ‘k Denk alleen dat Stevie niet zo gauw naar Nederland komt, is tenslotte ook al 63. En zóu hij deze kant opkomen, dan is dat meestal om een nieuw album te promoten, dus niks geen nummers van weleer. Zit er niets anders op dan naar zijn liedjes van vroegah te luisteren op CD of via m’n MP3. Ook lekker🙂

    • lien zegt:

      Het gevoel is bij ieder concert hetzelfde maar de eerste keer is overweldigend. Als je vaker naar dezelfde show gaat, vallen je wel meer dingen op die je anders niet gezien (of gehoord) zou hebben.
      Stevie Wonder is ook een icoon. Daar zou ik ook wel een optreden van willen meemaken.

  2. Leo's mening zegt:

    Ik krijg oprecht de indruk dat jij een ware fan bent….. Zelf ken ik de man als artiest oppervlakkig, Franse muziek niet meteen mijn eerste voorkeur. Maar met dit soort fans heeft hij als uitvoerend artiest figuren zoals ik ben helemaal niet nodig. Goed dat je er zo van genoten hebt…

  3. Billy zegt:

    voor een grote fan als jij zullen 3 keer wel te verteren zijn
    Jammer dat het wat ver is voor mij, anders had ik wel voor gek willen spelen…😛

  4. Ik ben al twee keer gek geweest en nu ook alweer voor de derde keer mee naar je andere idool. Herman. Hahaha. Het werkt ook zo aanstekelijk.

  5. RenéSmurf zegt:

    haha, ja natuurlijk is daar een markt voor! Oude helden kunnen zelfs nog wel nieuw publiek aanspreken, alles kan in deze tijden!

  6. Wondelgijn zegt:

    Drie keer…?? O, wauw…. Wat zal jij lekker slapen de komende periode!😉

  7. Thérèse zegt:

    Geweldig voor je Lien. IK las net bij Karin over Julien en ik dacht meteen aan jou. Nou, dit was dan een geweldige buitenkans: 3x naar je held. Is vast nog lang nagenieten. Groetjes.

Geef een reactie

