een welbestede middag

Het was droog vandaag dus ik waagde een fietstochtje naar de kringloop. Niet naar Zaandam deze keer, maar naar Wormer. Deze kringloopwinkel heb ik onlangs ontdekt en de vorige keer dat ik er was waren er prachtige kastjes, waar ik onmiddellijk op viel, een designerstoel en decoratieve piano’s voor 75 euro (nog mooier dan die van mezelf). Niet dat ik van plan was om dat soort zaken achterop de fiets mee naar huis te nemen hoor, maar ik wilde toch wel even kijken of dat er allemaal nog stond. Ik mag nu eenmaal graag fantaseren over een eigen vintage winkeltje of een café, ingericht met gebruikte spullen.

kringloopbordje

kringloopbordje


koffiefilterhouder

koffiefilterhouder

Natuurlijk was dit alles er niet meer, daarvoor is het ook een kringloopwinkel natuurlijk. Wel vond ik een decoratief bordje. En een koffiefilterhouder voor op Ameland (die dingen zijn tegenwoordig bijna niet meer te vinden).

Ik snuffelde wat tussen de oude lp’s (wie weet kwam ik nog een antiek exemplaar van Julien tegen, je weet maar nooit). ‘Kan ik u ergens mee helpen? Zoekt u iets speciaals?’ vroeg een vriendelijke medewerker. ‘Ach, ik ben gewoon wat aan het snuffelen. Eigenlijk zoek ik Franse muziek uit de jaren ’60-’70. Of leuke hoesjes.’ De behulpzame mijnheer zocht met mij door de bakken met lp’s en singletjes. Hij had wel iets leuks van Lucifer met Margriet Eshuis en van Wim Sonneveld en ook wel wat Deutsche Schlager Musik. Maar ja, daar was ik niet naar op zoek. Intussen vertelde hij dat die zaak in Zaandam toch wel héél erg duur was vergeleken met deze kringloopwinkel en ze hadden er maar weinig muziek staan. En wat er stond ging zomaar, zonder controle de bakken in. Nee, hij zorgde ervoor dat alles in categorieën werd onderverdeeld zodat mensen gericht konden zoeken. En voor verzamelaars had hij een speciale catalógus(!) Maar van Franstalige muziek had hij niet zoveel staan helaas. Wel veel Nederlandstalig en klassiek. ‘Weet u wat zo vreemd is? Er komt hier regelmatig iemand die steeds de christelijke muziek tussen de klassieke muziek vandaan haalt. Die zet hij (of zij want ik weet niet wie het is) apart. Hij heeft er zelfs speciaal een kaartje voor gemaakt, kijk maar.’ De medewerker toonde mij een kartonnen kaartje waarop in onbeholpen letters: ‘Kerk’ geschreven stond. ‘Tja..dat kán natuurlijk heel belangrijk voor iemand zijn.’

Uiteindelijk diepte ik een singletje op van Esther en Abi Ofarim. Esther met die mooie ogen weet u nog? Wat leuk! Cinderella Rockefella, hun grootste hit ooit denk ik.

Esther en Abi Ofarim

Esther en Abi Ofarim

Ik heb een leuk filmpje van die twee op YouTube gevonden, opgenomen in Londen:

Tevreden fietste ik nog even langs de Action voor schildersdoekjes en zelfhardende klei voor op school. Het was een welbestede zaterdagmiddag. En nog een blogje geschreven ook, ha!

Dit bericht werd geplaatst in me myself and I, muziek. Bookmark de permalink .

9 reacties op een welbestede middag

  1. Desire zegt:

    Ik zoek dan meteen naar een verklaring waarom die man de christelijke muziek apart zet … misschien is hij aan het sparen voor die collectie christelijke muziek? Knap dat hij überhaupt de christelijke muziek kan onderscheiden van de klassieke.
    Het is inderdaad wel lekker snuffelen in zo’n winkeltje en moet je zien waar je mee thuis komt, prachtig toch?🙂

  2. De kringloopwinkel kan je met weinig geld ontzettend gelukkig maken, ik weet er alles van🙂 Dat iemand zoveel werk maakt voor een aparte “afdeling” voor de kerk. Soort zoekt soort🙂

  3. Billy zegt:

    in de kringloopwinkel kan je veel spulletjes vinden om een café op te starten met oude dingen.
    Wij waren vandaag toevallig in zo’n kroegje waar veel oude bierreclames en borden hingen

    Je hebt dan zelf toch nog iets “gescoord”, tof!

    Groetjes!

  4. RenéSmurf zegt:

    ja, zo glijden we het verhaalje door de middag in. En dan nog youtube er bij. We leven in een moderne genietwereld, heerlijk is dat toch he!

  5. Wieneke zegt:

    Als ik weer eens in onze kringloopwinkel knuffelbeessies voor Bella ga halen, zal ik meteen eens zoeken naar een antieke Julien voor jou🙂 Kun jij nog platen draaien of gaat het alleen om de hoes?

  6. botervliegje zegt:

    te dure kringloopwinkels zijn idd niet leuk. Ik vind het altijd leuk om terug in de tijd te gaan en van alles tegen te komen dat we vroeger thuis of bij tante en oom ook hadden. Zo’n oude snijbonenmachine die je aan de rand van de tafel vastmaakte bijvoorbeeld.

  7. Had je dat oude Pick-upje nog? Wat ontzettend leuk.

Geef een reactie

