antieke kaartjes

Vandaag was ik weer eens op de Noordermarkt (Amsterdam). Wat wil je hè? Het is zomervakantie en dan móet het eventjes. Natuurlijk heb ik ook weer, die niet te versmaden, appeltaart gegeten bij café Winkel mmmm. Dat sla ik niet over hoor…

Er was weer van alles te zien en te beleven. Ik heb een hele tijd gesnuffeld in bakken met antieke, beschreven kaartjes. En heb er ook een aantal gekocht. Wat ik ermee ga doen is nog de vraag. Misschien ga ik ze zelf ooit eens als illustratie voor bepaalde logjes gebruiken.

antieke kaartjes

Hoe intrigerend is dat: kaartjes die decennia lang geleden zijn geschreven en liefdevol bewaard door families, zijn uiteindelijk in snuffelbakken op de Noordermarkt beland waar anderen ze verwonderd bekijken, de teksten achterop lezen en soms zelfs kopen. Nu ik erover nadenk, wij hebben zelf ook nog een aantal (liefdes)kaarten ergens in een doos liggen die de oma van EJ van haar toekomstige echtgenoot kreeg. Ik zal ze eens gaan zoeken.

antieke kaartjes 2   antieke kaartjes 3

Nu lees ik vertederd een kaart aan ‘Goede Anna’ die in 1917 in Rotterdam is gestempeld: ‘Ik dank je hartelijk dat U mij zoo goed geholpen heb met je weet wel wat ik bedoel’, een kaart met een postzegel van anderhalve cent geadresseerd aan Lena Rutgrink in het Academisch Ziekenhuis Oorheelkunde Leiden Zaal 64, aan diezelfde jongedame Lena Rutgrink (hé wat toevallig, dat zie ik nu pas) een groet van tante Gr. En het wordt steeds gekker: nóg een kaart gericht aan diezelfde Lena uit 1937 van Tonia. De jonge heer Gerhard Visscher krijgt een kaart van Tiet (het staat er toch écht). Twee kaarten zijn in het Frans geschreven, eentje is gericht aan ‘Chère tante Catherine’ en een andere (hele liefdevolle) geschreven in 1945 aan ‘Cher petit papa chéri’ van (bijna niet meer te lezen zo klein) ta petite fille qui pense á toi, Bernadette. Snoezig hoor, die hándschriften ook. Misschien ga ik ze wel inlijsten. Er zit er ook nog eentje tussen van Roger Moore als Ivanhoe, deze is van recenter datum want er zit een postzegel van 4 cent op.

Wat begint die zomervakantie toch goed hè, qua weer. Heerlijk, heerlijk!

Dit bericht werd geplaatst in markten, me myself and I. Bookmark de permalink .

15 reacties op antieke kaartjes

  1. aargh zegt:

    Allemaal kleine verhaaltjes zitten erachter. Misschien hebben de kleinkinderen van Lena de zolder maar eens opgeruimd en is de hele doos kaarten onlangs bij die handelaar gedumpt.

    • lien zegt:

      Zo zal het wel gegaan zijn ongeveer. Wel toevallig dat ik er maar liefst drie kaarten van die Lena tussenuit vis terwijl ik toch verschillende bakken heb doorgeneusd.

  2. cornma zegt:

    Mooi! Daar zijn echt prachtige verhalen van te maken.

  3. Regina zegt:

    Wat leuk en intrigerend. Ik denk dat ik ze zelf zou inlijsten. Te leuk om in een la te laten liggen.

  4. Desire zegt:

    Ah, dat zijn van die heerlijke vintage dingetjes, ik ben er ook gek op🙂
    Het idee dat er zo’n geschiedenis van vroeger aan vastzit, intrigerend inderdaad.

  5. botervliegje zegt:

    ja leuk, je bedenkt er zelf een verhaaltje omheen en maakt er een logje van. Inlijsten lijkt me ook leuk. En misschien heeft Pinterest (:0) ) nog wat leuke ideeën voor je.

  6. merel zegt:

    leuk die kaartjes van vroeger …. het voelt als een gordijntje openen en eventjes de tijd van toen ontdekken

  7. Thérèse zegt:

    Ja, een prachtaankoop. Ik ben ook helemaal gek op die dingen. Binnenkort ook maar eens gauw naar de Noordermarkt. Ben ik al heel lang van plan. Leuk dat je dit met ons deelt.

  8. Billy zegt:

    ik denk dat je op de meeste rommelmarkten wel je gading vindt, Lien.
    Maar speciale exemplaren zijn wellicht wat moeilijker te vinden

  9. Geweldig die kaarten, en dat iemand ze zolang bewaard heeft! Een kennisje (naar woord eigenlijk) koopt veel oude kaarten op via Marktplaats. Schijnt nog een levendige handel te zijn.

  10. JC zegt:

    Leuk, net als oude foto-albums, meekijken in het leven van mensen uit het verleden.

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, wie wat bewaard die heeft wat he, er zitten vast en zeker prachtige expemplaren tussen. En dit weertje is heerlijk zo!

  12. Leo's mening zegt:

    Noordermarkt is ook voor ons sinds kort een regelmatig struinadres. En af en toe vinden we ook dingen die we elders niet zo snel aantreffen. Leuk, mits betaalbaar. Veel is tegenwoordig best duur vind ik, ook de kaarten die ik zelf zoek. Vliegtuig- en auto-ansichten zijn schaars en dus veel te duur vaak. Maar toch, als het echt iets bijzonders is neem ik het toch maar mee. Leuke (bij)hobby….

Geef een reactie

