code rood en Sinterklaas

Hoor de wind raast door de bomen, het onstuimige maar heerlijke avondje is gekomen…

Ondanks het zeer stormachtige weer en zelfs code ROOD kwam Sinterklaas met zijn Pieten onze kinderen op school verrassen. Eigenlijk waren de Pieten een beetje te zwart geschminkt. De directeur van onze multiculturele school schrok ervan want er was afgesproken met de ouderraad de Pieten slechts wat zwarte veegjes te geven. Maar dat was niet helemaal tot de schminkers door gedrongen dus dat ging een beetje mis vanochtend. Bij sommige ouders is de Pietenkwestie een gevoelig onderwerp en waarom zou je er, met wat kleine aanpassingen, dan geen rekening mee houden? Het maakt de kinderen allemaal niets uit. Die zijn sowieso hartstikke blij met het sinterklaasfeest, of een Piet nou zwart is, geveegd, gevlekt of pimpelpaars. Ik denk wel dat er wat gaat veranderen de komende jaren.

De peuters in onze groep waren danig onder de indruk toen ik me deze week (in hun bijzijn) als Sinterklaas verkleedde om ze een beetje op dit bezoek voor te bereiden. Ook al was het nog zo hilarisch (de mijter was veel te groot en zakte over mijn ogen, ik gebruikte een stokpaardje als schimmel), in zekere zin gelóófden ze gewoon dat ik Sinterklaas was. Totdat ik mijn mijter weer afzette en mijn ‘mantel’ uitdeed, toen was ik weer Angelien.

Sint en zijn Pieten

Na alle feestelijkheden reden er vanmiddag geen treinen vanwege het stormachtige weer. Daar stond ik weer op het station met een bekertje gratis koffie… net als op 28 oktober. Gelukkig reed er wel een bus naar Zaandam, afgeladen en wel, en ben ik toch weer thuisgekomen🙂 Mijn hemel wat een stortbuien ook. En bliksemflitsen. Echt noodweer!

Zelf hebben we ons heerlijke avondje zondag al gevierd met de familie bij mijn ouders thuis. Dat was ouderwets gezellig met surprises en gedichten. Ik zal nog eventjes wat foto’s plaatsen.

surprise!   allemaal familie

zus en zus   pa en ma

Dit bericht werd geplaatst in familie, werk. Bookmark de permalink .

7 reacties op code rood en Sinterklaas

  1. Billy zegt:

    ach, die Pietenkwestie is toch erg overroepen, Lien
    Wat een heisa zeg!

    Hier bleef het relatief rustig nog. Jullie hadden er blijkbaar veel harder van. Gelukkig was het weer geen probleem voor de Sint…😉

    Groetjes!

  2. Mrs. T. zegt:

    Daar zijn ook filmpjes op youtube van geloof ik, dat een juf zich in haar klas omkleedt en dat de kindjes echt totaal niets in de gaten hebben. Grappig.

  3. gerrit zegt:

    Onze kleindochter deed gister op haar school mee aan een zwartepietenrap. Zij had een paarsachtig zwart pietenpak aan, met een zwarte zonnebril, en enkele zwarte vegen op haar wang. Anderen waren weer anders gekleed en geschminkt. Het maakte inderdaad allemaal niks uit. Het ging om de rap. Ik vind dat de ouderen moeilijk doen over het zwartepietengebeuren, terwijl het in feite een kinderfeest is.
    Waar je overigens niemand over hoort, is dat het sinterklaasfeest ook een heel commercieel gebeuren is. (Ik geef toe, kerst is nog erger.)

  4. RenéSmurf zegt:

    Ik denk dat langzaam aan de zwarte piet zal worden omgevormd tot gewone piet, met bijpassende kleding en zo. Maar dat heeft even de tijd nodig. En tot die tijd en ook dan nog, lekker genieten van dit kinderfeest voor alle leeftijden.

  5. cornma zegt:

    Sinterklaas is een kinderfeest en moet dat ook blijven. Ouders kunnen het thuis net zo invullen als zij zelf willen. Kinderen vinden (bijna) alles goed, zolang er maar cadeautjes komen.

  6. Regina zegt:

    Het komt wel goed met Zwarte Piet. Ik denk ook dat hij langzaamaan zal transformeren tot een figuur waar iedereen vrede mee heeft. Als mensen er maar niet zo fanatiek over zouden doen. Aan beide kanten.
    Leuk dat jullie het sinterklaasfeest ook nog in de familie hebben gevierd!

  7. Desire zegt:

    De pieten té zwart? Maar ze zijn toch ook zwart … dat is toch door de jaren heen het meest realistisch aan Zwarte Pieten. Aan de andere kant heeft Regina ook wel gelijk ‘transformeren tot een figuur waar iedereen vrede mee heeft’. Benieuwd hoe Zwarte Piet er volgend jaar uit ziet. Jullie hebben in ieder geval het heerlijke avondje heerlijk beleeft🙂

Geef een reactie

