where do you go to my lovely

De tweede serie van Overspel heb ik niet helemaal gevolgd maar de slotaflevering zag ik wel. En die aflevering alleen al was het bekijken meer dan waard. Aan het einde klonk tijdens de (gelukkig) goede afloop het nummer van Peter Sarstedt: Where do you go to my lovely.

‘You talk like Marlene Dietrich. And you dance like Zizi Jeanmaire’

Ik kon het meteen woord voor woord meezingen. Ik was nog erg jong toen het in veel landen een nummer 1 hit was (1969) en heb het pas later ontdekt. Waarschijnlijk zo rond mijn 18e want in mijn herinnering circuleren er altijd beelden van mijn HBO-J tijd als ik dit nummer hoor. Ik vond het een intrigerende tekst en vooral de zin: you’re in between 20 and 30, a very desirable age heeft mij lange tijd het gevoel gegeven dat je op die leeftijd op z’n aantrekkelijkst was en er dus van moest genieten en er eruit moest halen wat eruit te halen viel (wat ik dus niet deed). Nu hebben mijn kinderen die desirable age. Moet je nagaan..

Het lied gaat over een meisje dat in Napels is opgegroeid in armoede en tot de jet-set is gaan behoren. Men vermoedt dat Sophia Loren de inspiratiebron voor dit nummer was. Peter Sarstedt is in 1941 geboren in Delhi, India en kwam op 13 jarige leeftijd met zijn familie naar Engeland. Vandaar zijn aantrekkelijke accent. Tegenwoordig is dat accent zo goed als verdwenen valt mij op als ik filmpjes  van hem op YouTube beluister. Peter Sarstedt treedt nog steeds op en heeft in het voorjaar van 2013 een nieuw album opgenomen: Restless Heart.

Dit bericht werd geplaatst in muziek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op where do you go to my lovely

  1. RenéSmurf zegt:

    Ik heb overspel wel in zijn geheel gezien, en het was wederom geniaal! En het toeval wil dat een gehucht naast Winschoten ook Napels heet. En dat nummertje is een fijne.

  2. mormorsweb zegt:

    Heerlijk, die video. Ik was weer helemaal terug in de jaren zeventig🙂

  3. Billy zegt:

    het is een mooi lied, Lien. Ik ken het natuurlijk zelf ook, en kan het praktisch meezingen (met jou). Sophia Loren was indertijd een beeldschone madam, die zal wel meerdere mannen geïnspireerd hebben…😉
    Je hebt niet alles uit je leven gehaald tussen 20 en 30? Dat lijkt me inspiratie voor een ander logje…🙂

    Groetjes!

  4. Desire zegt:

    Ja, hij is zo mooi! Ik ken(de) dat nummer ook tot in den treure en kreeg een déjà vu toen ik deze in de tv-serie hoorde. Trouwens, alle muziek uit Overspel is heerlijk om naar te luisteren en grappig ook dat de singles op ouderwetse manier worden afgespeeld op een pick-up. Mooie serie hoor!

  5. Mrs. T. zegt:

    Vorige week in Overspel mijn favoriet: Time in a bottle van Jim Croce. Ik zou zeggen, kijk gerust de hele serie terug. Prachtig gewoon.

    Een fijn 2014!

  6. lien zegt:

    Ja, ik ben echt van plan de serie in z’n geheel te zien. De eerste misschien ook nog wel een keer.

  7. cornma zegt:

    De serie Overspel ken ik niet, maar dit nummer brengt leuke (meebrul)herinneringen naar boven.

  8. Leo's mening zegt:

    De serie was werkelijk geweldig, de gedraaide muziek uberhaupt top. Mooi wat je schrijft over die leeftijd tussen 20 en 30. Vreemd genoeg herinner ik me nog wel dat het idd een heel fijne periode was, alleen zaten we toen net in de babykleertjes. En er moest carriere worden gemaakt. Tegen de tijd dat je dan ontdekt dat je dertig wordt, is die mooiste periode voorbij. Moet je gaan genieten van de volgende reeks van jaren. En zo schuif je dus dat geluk en genieten steeds verder vooruit. Tot je ontdekt dat je door al dat gedoe wel iets gemist hebt kennelijk…..

  9. Wieneke zegt:

    Geen idee wat Overspel voor een serie was, heb ik totaal gemist. Niemand in mijn omgeving heeft me gewaarschuwd, dus dan kijk ik ook niet. Verdorrie!

  10. Regina zegt:

    Ik heb de serie niet gezien. Maar door jouw stukje en alle enthousiaste reacties hier overweeg ik het terug te kijken🙂 Ik dacht eerst dat ik het liedje ook niet kende, maar toen ik het aanzette, bleek dit wel zo te zijn.

  11. Wondelgijn zegt:

    O, dat liedje!! Geweldig…

Geef een reactie

