ARTzaanstad 2013

Op een geheimzinnige plek, op het Hembrugterrein aan de rand van Zaanstad, wordt vanaf vandaag tot en met zondag ARTzaanstad georganiseerd. Vroeger, honderd jaar lang, was dit militair terrein en werd er munitie gefabriceerd. Dit wist ik niet maar dat hoorde ik vandaag allemaal. Een bijzondere locatie met veel krakkemikkige, maar ook een paar mooi opgeknapte, karakteristieke gebouwen.

Vorig jaar werd deze bijzondere kunstbeurs voor het eerst (op een andere plek) georganiseerd. En gezien de belangstelling wordt het vast een jaarlijks terugkerend evenement. Wordt het toch nog gezellig in Zaanstad mensen!

De sfeer was prettig en ongedwongen, er waren hapjes, drankjes en muziek. De zon scheen volop, ook door het glazen dak in de Affuitenhal (dat maakte het wel een beetje warm maar ach). Ruim honderd kunstenaars exposeren hun werk dit weekend en daarnaast vinden er allerlei lezingen en performances  plaats. De kunst kan worden gekocht maar ook geleend. Vanmiddag om 18.00 uur was de officiële opening door burgemeester Geke Faber en toevallig was ik er op dat moment ook, samen met Marjon 🙂

Jammer, achteraf, dat ik geen foto’s heb gemaakt van de prachtige sieraden die in het Waslokaal zijn te zien. Maar van het overige hieronder een impressie:

Deze slideshow vereist JavaScript.

Dit bericht werd geplaatst in kunst/cultuur en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op ARTzaanstad 2013

  1. Thérèse zegt:

    Ik was ook van plan te gaan, maar we barten van de uitnodigingen voor expo’s, open ateliers enz. En dan moet je kiezen. Het ziet er inderdaad heel boeiend uit.

  2. Mooie foto’s. Je krijgt een goed idee van de kolossale ruimte en hoe je in principe met weinig materiaal de boel kan opfleuren 🙂 Een aanwinst voor de stad, zou ik zeggen.
    Fijne ZONdag nog, liefs
    Kakel

  3. Renesmurf zegt:

    ja, op zich hou ik wel van wat krakkemikkig hoor, maar net wat je ook zegt over de sfeer, die is heet voornaam! En dan is het goed, dan is het leuk!

  4. Wieneke zegt:

    Achgos, dat arme paardje…….. ik vind dat echt vréselijke ‘kunst’.
    Maar goed, als het Zaanstad wat gezelliger maakt, dan moet het maar. :-)))

  5. Billy zegt:

    tegenwoordig worden heel wat oude bedrijfsgebouwen omgedoopt tot cultuurtempels
    Lijkt me wel een goeie locatie

Plaats een reactie